دوره 23 (1402)
دوره 22 (1401)
دوره 21 (1400)
دوره 20 (1399)
دوره 19 (1398)
دوره 18 (1397)
دوره 17 (1396)
دوره 16 (1395)
دوره 15 (1394)
دوره 14 (1393)
دوره 13 (1392)
دوره 12 (1391)
دوره 11 (1390)
دوره 10 (1389)

 

         «مشخصات آماری نشریه»

تعداد دوره‌ها 15
تعداد شماره‌ها 100
تعداد مقالات 1,402
تعداد نویسندگان 1,613
تعداد مشاهده مقاله 1,180,238
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 1,331,530
نسبت مشاهده بر مقاله 841.82
نسبت دریافت فایل بر مقاله 949.74
تعداد مقالات ارسال شده 1,863
تعداد مقالات رد شده 825
درصد عدم پذیرش 44
تعداد مقالات پذیرفته شده 647
درصد پذیرش 35
تعداد پایگاه های نمایه شده 11

فرهیختگان گرامی به اطلاع می‌رساند:


قبل از ارسال مقاله به نکات زیر توجه نمایید: 

  • لطفا در مرحله ارسال فایل های مقاله، از نرم افزار مشابهت یاب سمیم نور (مشاهده صفحه - راهنما) فایل مشابهت یابی شده را دریافت و به هر مقاله ارسال نمایید.
  • در صورتی‌که رمز ورود به ایمیل شما ارسال نشد از طریق این صفحه، مجدداً تلاش فرمایید. (کلیک کنید)
  •  توجه داشته باشید که دریافت کد مقاله به معنای ارسال مقاله نیست؛ پس از طی همه مراحل، صفحه تأیید ارسال مقاله باید در پایان مشاهده شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید)
  •  در مرحله آخر ارسال مقاله، توجه داشته باشید که حتماً از منوی نوع مقاله، فایل اصلی مقاله را انتخاب کنید، تا مراحل ارسال کامل شود. (برای مشاهده تصویر نمونه اینجا کلیک کنید) 

مشخصات نشریه

  • عنوان کامل: پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی
  • وب‌گاه: https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/
  • شاپا الکترونیکی: 1650-2383
  • محل چاپ: ایران، تهران
  • ناشر: پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات‌فرهنگی
  • مدیریت علمی: شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • سال شروع انتشار: 1389
  • گروه علمی: علوم انسانی
  • زیر گروه: میان رشته‌ای
  • گرایش یا زمینه تخصصی نشریه: نقد کتاب، نقد نظریه، نقد برنامه‌های درسی
  • حوزه موضوعی نشریه: «اقتصاد»، «الهیات و ادیان»، «تاریخ»، «تمدن»، «جامعه‌شناسی»، «علوم سیاسی»، «فقه و حقوق»، «فلسفه»، «مدیریت و سیاست‌گذاری» و «مطالعات علم و فناوری» 
  • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
  • اعتبار نشریه: علمی‌ (مشاهده جزئیات)
  • نوع مقالات: پژوهشی، ترویجی، مروری (مشاهده جزئیات)
  • نوع انتشار: الکترونیکی
  • نوبت انتشار: فصلنامه (از ابتدای دی ماه 1401)
  • هزینۀ بررسی و انتشار مقاله: دارد (مشاهده جزئیات)
  • نوع داوری: حداقل 2 داور، همتراز خوانی دوسو پنهان (مشاهده جزئیات)
  • بازه زمانی بررسی اولیه مقالات دریافتی: تا 10روز
  • زمان داوریحداقل سه ماه و حداکثر شش‌ماه
  • درصد پذیرش مقالات: 35%
  • دسترسی به مقاله‌ها: رایگان (تمام متن)
  • سیاست دسترسی و انتشار: دسترسی آزاد Open Access
  • مدل دسترسی به مقالات: در فرمت PDF 
  • مجوز انتشار و حق مؤلف: Creative Commons license CC-BY
  • سامانه مدیریت نشریه: شرکت سیناوب
  • نمایه‌شده: بلی (مشاهده جزئیات)
  • رتبه در نشریات وزارت علوم: رتبه الف (مشاهده جزئیات)
  • وضعیت در ISC در سال 1401: Q3 هنر و علوم انسانی (مشاهده جزئیات)
  • ضریب تأثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC): سال 1401(0.108)
  • نام قبلی: فصل‌نامه نامه علوم انسانی
  • ایمیل نشریه: criticalstudies@ihcs.ac.ir
  • ایمیل دوم نشریه: criticalstudies3@gmail.com
ترویجی علوم اجتماعی
فهم اجتماعی ازعرف دینی شیعه مطالعه موردی کتاب‌های حلیه‌المتقین و مفاتیح‌الحیاة

فاطمه آقاعابدی خوابجانی؛ سعید طاوسی مسرور

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 1-29

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.45055.2725

چکیده
  فهم حاصل از آگاهی و عمل می­باشد، و فهم اجتماعی نگاهی جامعه­‌شناسانه به موضوع مورد مشاهده است که در جهت دریافت استنباط اجتماعی رخ می‌­دهد؛ چنانچه این فهم در طول تاریخ، عرف را به دلیل هم‌سویی با هنجارهای اجتماعی شکل می­‌دهد. عرف دینی نشات گرفته از هنجارهای دینی و متون دینی است، و سبب ایجاد روش متفاوت زندگی می­‌گردد. در این ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
نقد و بررسی کتاب تجدد بومی و بازاندیشی تاریخی

منصور طبیعی؛ علی مظفری

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 31-50

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.46633.2778

چکیده
  بحث از هویت ملی ایرانی‌ها، ترسیم سیمای آن و نقد مبانی‌‌اش، ازجمله مباحثِ مناقشه‌انگیزِ دانشگاهی در دهه‌های اخیر بوده است. این گفت‌وگوی مناقشه‌آمیز، به‌ ویژه در سایۀ برآمدن نظریه‌هایی که پست‌مدرن خوانده می‌شوند، پای خویش را به تاریخ‌نویسی باز کرده است و عده‌ای را بر آن داشته تا روایت‌های مرسوم از تاریخ ایران را از دریچه چشم‌اندازهای ...  بیشتر

پژوهشی تاریخ
بررسی و نقد کتاب جغرافیای تاریخی خلیج فارس

علیرضا کچویی؛ یاسر قزوینی حائری

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 51-82

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.46366.2765

چکیده
  کتاب جغرافیای تاریخی خلیج فارس نوشتۀ پیروز مجتهدزاده برای نخستین بار در سال 1354 خورشیدی در انتشارات دانشگاه تهران به طبع رسید. نویسنده در سال 1392 خورشیدی ویراست جدیدی از کتاب «با دگرگونی و افزودن‌های گسترده» در همان انتشارات به چاپ رساند. مجتهدزاده در ویراست جدید کتاب ضمن بررسی جغرافیای تاریخی خلیج فارس از عصر باستان تا دورۀ ...  بیشتر

پژوهشی روش‌شناسی
دانشگاه بوم‌شناختی: آرمانشهری دست‌یافتنی؛ تحلیلی روش‌شناسانه

رضا ماحوزی؛ علی اصغر مروت

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 83-108

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.39944.2509

چکیده
  «دانشگاه بوم‌شناختی؛ آرمانشهری دست‌یافتنی» ترجمه کتابی است از رونالد بارنت فیلسوف دانشگاه مشهور انگلیسی که در سال 2018 منتشر شده است. این کتاب بر اساس روش واقع‌گرایی انتقادیِ روی باسکار و کنش ارتباطی هابرماس، ایدة جدیدی را برای دانشگاه‌های آینده پیشنهاد کرده است. وی بر اساس واقع‌گرایی انتقادی، لایه‌های هستی‌شناسانة متعددی ...  بیشتر

ترویجی علوم اجتماعی
بحث و نقد در باب کتاب آمار در علم‎سنجی و علم اطلاعات و دانش‎شناسی

مهدی شقاقی

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 109-131

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.38880.2418

چکیده
  در مقالۀ حاضر قصد بر آن است که کتاب آمار در علم‎سنجی و علم اطلاعات و دانش‎شناسی تألیف پرویز نصیری و امیرحاج‎سلمانی که در سال 1396 توسط انتشارات سمت به جامعۀ علمی عرضه شده است با استفاده از روش نقد سنتی یا جدلی، به بحث و نقد گذاشته شود. نتایج بررسی کتاب حاکی از آن است که کتاب در برخی موارد شامل «بیان سادۀ مفاهیم آماری و کاربرد عملی ...  بیشتر

پژوهشی علوم اجتماعی
دین و فرهنگ، تقابل یا هم زیستی ؟ تحلیل گفتمان انتقادی کتاب جهل مقدس، زمان دین بدون فرهنگ

فاطمه سادات حسینی؛ حفیظ الله فولادی؛ حسن روشن

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 109-131

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.46568.2777

چکیده
  هدف عمدة مقالة حاضر تحلیل انتقادی کتاب «جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ» نوشته الیویه روی است. به طور خاص این پژوهش کوشید تقابل یا هم زیستی دین و فرهنگ را از خلال تحلیل های نویسنده کتاب استخراج کند، و به بررسی تاثیر مواضع ایدئولوژیک نویسنده بر متن بپردازد. از این رو، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی بر مبنای آراء فِرکِلاف، ...  بیشتر

ترویجی علوم اجتماعی
بررسی کتاب Cultural Anthropology in a Globalizing World (مردم‌‌شناسی فرهنگی در دنیای در حال جهانی شدن)

اصغر ایزدی جیران

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 133-156

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.36502.2251

چکیده
  کتاب مردم‌‌شناسی فرهنگی در دنیای در حال جهانی شدن (ویرایش چهارم، 2017) اثر باربارا میلر یک کتاب آموزشی است که با هدف معرفی رشتة مهم مردم‌‌شناسی فرهنگی به دانشجویان نوشته شده است. فصل آغازین کتاب به تاریخ و نظریه‌‌های مردم‌‌شناسی فرهنگی و مفهوم کلیدی فرهنگ و فصل دوم به روش پژوهش در مردم‌‌شناسی فرهنگی اختصاص دارند. نُه فصل بعدی ذیل ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
ارزیابیِ روایتِ مهدی بازرگان از خلقیات ایرانیان، با نقد و تفسیرِ کتاب سازگاری ایرانی

جواد مویزچی؛ سید خدایار مرتضوی اصل؛ سید مصطفی تقوی مقدم

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 187-215

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.45771.2745

چکیده
  پرداختن انتقادی به موضوع «خلقیات ایرانیان» درقالب داستان، سفرنامه و... همواره از جمله موضوعات پرمخاطب و پرمناقشه بوده ­است. در این میان، کتابِ «سازگاری ایرانی» نوشته مهدی بازرگان به­ جهت قرارگرفتن در حدِ واسطی از آثارِ دوره قاجار(نوعاً سفرنامه)، با شمارِ قابل­ توجهی از متون عموماً جامعه شناسانه­‌ی سال­های اخیر، ...  بیشتر

ترویجی علوم اجتماعی
تحلیل و بررسی انتقادی برنامه درسی از نظر پاینار و آیزنر

میثم غلام پور؛ نسرین اوضاعی؛ رضا مرادی؛ احمدرضا اکبری

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 217-247

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.32266.1943

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف تحلیل و مقایسه انتقادی دیدگاه‏ های پاینار و آیزنر در حوزه برنامه‏ درسی انجام گرفت. برای تحقق این هدف از روش پژوهش مقایسه‏ ای - تطبیقی استفاده شده است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع اعم از کتاب‏ های این دانشمندان، مقالات، مطالعات و پژوهش ‏های مرتبط با موضوع بوده است. نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شده تا منابع ...  بیشتر

پژوهشی علوم سیاسی
نقد کتاب قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین‌الملل

سیده مطهره حسینی

دوره 24، شماره 2 ، شهریور 1403، صفحه 249-277

https://doi.org/10.30465/crtls.2022.37855.2338

چکیده
  کتاب «قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین‌الملل» با تدوین‌گری «جِی. پی. سینگ» در سال 1396 توسط انتشارات «علمی و فرهنگی» در 1000 نسخه و 352 صفحه به چاپ رسیده است. بخش نخست این مقاله با عنوان «معرفی و توصیف اثر و ارزیابی شکلی کتاب قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین‌الملل»، به بیان ویژگی‌های فنی کتاب پرداخته، ویرایش ادبی کتاب ...  بیشتر

فقه و حقوق
نقد کتاب مبانی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران

ابراهیم موسی‌زاده

دوره 18، شماره 5 ، مرداد 1397، ، صفحه 323-339

چکیده
  اهمیت این نقد به‌لحاظ جایگاه حقوق اساسی، قانون اساسی، و حکومت جمهوری اسلامی است و ضرورت نقد نیز انگیزة شکل‌‌گیری کتاب موردنقد به‌منزلة منبع آموزشی برای درس «حقوق اساسی» دورة کارشناسی رشتة حقوق و دروس مرتبط با حقوق اساسی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی گرایش حقوق عمومی است. هدف این نقد شناسایی نقاط قوت و ضعف کتاب به‌منزلة «کتاب ...  بیشتر

علوم تربیتی
جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در علوم انسانی

محمدرضا نیلی احمدآبادی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1392، ، صفحه 171-186

چکیده
  چکیده در نظام آموزشی ما علوم انسانی، با وجود فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی، کاستی‌های فراوانی دارد. علوم تربیتی که شاخه‌ای از علوم انسانی است، به دنبال پرورش انسان‌‌های مؤثر و کارآمدی است که استعدادهای آن‌ها شکوفا شده است. در تعلیم و تربیت اسلامی تربیت انسان کامل با بهره‌گیری از معارف دینی امکان‌پذیر است. موفقیت نظام‌های آموزشی، ...  بیشتر

زبان و ادبیات فارسی
تحلیل و نقد کتاب ادبیات معاصر ایران (نثر)

محمود بشیری

دوره 14، شماره 30 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-15

چکیده
  چکیده پیرامون ادبیات معاصر ایران، اعم از نظم و نثر، در این سه دهة اخیر بعد از انقلاب اسلامی ایران، ‌‌کتاب‌‌های متعدد و متنوعی نوشته و منتشر شده است. هریک از این آثار، از جهاتی درخور توجه و بررسی‌اند و نیز دارای ویژگی‌‌های خاص خود هستند که در جای خود استفاده می‌شوند. از بین این آثار گوناگون، ادبیات معاصر ایران (نثر) از محمد‌‌رضا ...  بیشتر

علوم تربیتی
تأثیر برنامة درسی پنهان در رفتار هنرجویان هنرستان‌های تربیت بدنی

پروین صمدی؛ رقیه حیدری

دوره 17، شماره 6 ، آذر 1396، ، صفحه 203-216

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامۀ درسی پنهان در رفتار هنرجویان تربیت بدنی و دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهر تهران انجام شده است و روش پژوهش توصیفی ــ‌تحلیلی است. جامعۀ آماری در این پژوهش دانش‌آموزان و هنرجویان متوسطۀ شهر تهران است و حجم نمونۀ آن که به‌ روش کوکران و به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شده است دویست نفر ...  بیشتر

زبان‌های خارجی
بررسی و نقد کیفی کتاب زبان انگلیسی پایة اول دورة اول متوسطه (هفتم) با تأکید بر روش‌شناسی آموزش زبان خارجی

محمدهادی محمودی؛ محمد مرادی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1394، ، صفحه 179-196

چکیده
  آموزش هر زبانی مشکل‌های خاص خود را دارد؛ آموزش زبان انگلیسی نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های آموزش زبان انگلیسی، کیفیت کتاب‌های درسی است. از آن‌جا که کتاب زبان انگلیسی پایة هفتم مقطع متوسطه نخستین تجربة رسمی تحصیلی دانش‌آموزان با زبان انگلیسی است، تهیه و تدوین این کتاب اهمیت مضاعفی دارد و طبعاً مستلزم دقت ...  بیشتر

پژوهشی الهیات و ادیان
خوانش انتقادی مفاهیم در نظریة سنت‌های تاریخی شهید صدر: مطالعه موردی مفاهیم اساسی سنت‌الله، تغییر، دین، فطرت

سعید بهمنی؛ فرانک بهمنی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 مهر 1403

https://doi.org/10.30465/crtls.2024.47089.2797

چکیده
  نظام‌های علمی مبتنی بر نظریه‌ها هستند. نظریه‌ها میراث‌های علمی بزرگ و حاصل کوشش انسانی‌اند. از این رو نیازمند بررسی، نقد هستند تا اصلاح و ترمیم گردند. مفاهیم در زمرة مهم‌ترین عناصر نظریه‌هایند؛ زیرا تبیین و صورت‌بندی نظریه بر مفاهیم استوار است. پژوهش حاضر به خوانش انتقادی 4 عنصر مفهومی «سنة الله»، «تغییر»، «دین»، ...  بیشتر

ابر واژگان