مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
امروزه اندیشمندان و سیاستگذاران برای مدیریت منابع انسانی نقشهای جدیدی متصورند که یکی از مهمترین آنها «ابتنا بر شایستگی» در همۀ کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامهریزی و انتخاب بهمثابۀ فرایندهای ورودی تا توسعه، نگهداشت، و فرایندهای خروجی منابع انسانی است. هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب مدیریت منابع انسانی ...
بیشتر
امروزه اندیشمندان و سیاستگذاران برای مدیریت منابع انسانی نقشهای جدیدی متصورند که یکی از مهمترین آنها «ابتنا بر شایستگی» در همۀ کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامهریزی و انتخاب بهمثابۀ فرایندهای ورودی تا توسعه، نگهداشت، و فرایندهای خروجی منابع انسانی است. هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب مدیریت منابع انسانی مبتنیبر شایستگی، اثر دیوید دوبوا و دیگران اوست. در این مقاله، برمبنای دو روش نقد صورتگرایانه که بر فرم یعنی عناصری مانند ساختار و نگارش متمرکز است، نقد پژوهشی که به محتوا اصالت میدهد، و نیز براساس معیارهای شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی به نقد اثر پرداخته شده است. یافتهها نشان داد که نقاط قوت اصلی کتاب برخورداری توأمان از هر دو دیدگاه نظری و کاربردی، توجه به بافتار سازمانی در کاربرد شایستگیها، و مقابله و مقایسۀ فرایندهای سنتی با فرایندهای شایستگیمحور منابع انسانی است. درعینحال، این کتاب نقاطی بهبودیافتنی دارد که از مهمترین آنها میتوان به روزآمدنبودن منابع بهرغم تجدیدچاپ کتاب، اشاره به موضوعات کمارتباط با مفهوم اصلی کتاب، و لزوم تبیین شیوههای جدید فرایندهای مدیریت منابع انسانی در رویکرد شایستگیمحور اشاره کرد. درپایان، برمبنای یافتهها، پیشنهادهایی در دو سرفصل شکلی و محتوایی ارائه شده است.
مدیریت و سیاستگذاری
علیرضا بناگر؛ زهرا سعیدی رامیانی؛ نادی علیزاده؛ فرانک پایدار
چکیده
هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی بهرشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ...
بیشتر
هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی بهرشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده شده است. به همین منظور، کتاب حاضر از نظر روش و سپس از نظر محتوا و ساختار موردارزیابی قرار گرفته است. همچنین، نقاط قابلبهبود بهمنظور غنیترشدن کتاب و بازکردن زمینههای دیگر تحقیق آورده شده است. نتیجۀ مطالعه اثر حاضر نشان داد که نویسندگان کتاب با رعایت اصول ارجاعدهی درقبال مطالب، جدولها، و نیز با ترکیب اثر با متون اسلامی میتوانند به اعتبار اثر بیفزایند و با بازنگری ساختاری و محتوایی هم میتوانند به غنای آن بیفزایند.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد حسن زاده؛ بهروز رسولی؛ سمیه جعفری
چکیده
بهباور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین جهت، اصطلاح راهبرد دانش بهمنظور روشنکردن داراییهای دانشی برای سازمان موردتوجه قرار گرفته است که درنهایت با اجرای مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارآیی سازمان میشود. ...
بیشتر
بهباور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین جهت، اصطلاح راهبرد دانش بهمنظور روشنکردن داراییهای دانشی برای سازمان موردتوجه قرار گرفته است که درنهایت با اجرای مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارآیی سازمان میشود. کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش بهدنبال توضیح مفاهیمی همانند «راهبرد دانش» و «راهبرد مدیریت دانش» در چهار فصل بهرشتۀ نگارش درآمده است. این اثر از نخستین آثاری است که در زبان فارسی مفهوم راهبرد دانش را در کانون توجه گذاشته است. کتاب بر موضوع مهمی دست گذاشته که از نیازهای کلیدی و بهروز مدیران کسبوکارهاست، ولی تمایز میان مدیریت راهبردی، راهبرد دانش، مدیریت راهبردی دانش، و غیره در آن بهشکلی روشن بیان نشده است. هدف از نوشتۀ پیشرو بررسی کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش با روش «مرور نقادانه» و از دیدگاه ظاهری، ساختاری، و محتوایی، ضمن اشاره به نقاط قوت آن، است.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول رنجبریان؛ زینب دلربائی
چکیده
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد ...
بیشتر
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، با ذکر شواهد، مستندات، و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشده توسط شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیت محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی، و الگوبرداری در منابع علمی ـ دانشگاهی، باتوجهبه منابع اسلامی، است. از کاستیها و نقاط قابلارتقا در کتاب این است که اثر رویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی سعی کرده است تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.
مدیریت و سیاستگذاری
المیرا شاکری؛ کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی
چکیده
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها دقت کافی بهعمل آید. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی، است که انتشارات ترمه آن را در سال 1397 منتشر کرد. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی ...
بیشتر
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها دقت کافی بهعمل آید. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی، است که انتشارات ترمه آن را در سال 1397 منتشر کرد. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. براساس یافتههای تحقیق، نقاط قوت کتاب عبارتاند از: نوآوری در موضوع و میانرشتهایبودن آن، حروفنگاری، کیفت چاپ، و سازگاری با مبانی و اصول دینی و اسلامی. کاستیهای این کتاب نیز از این قرارند که روانی و رسایی لازم را ندارد، نظم منطقی مباحث بهدرستی رعایت نشده است، و برخی از مباحث اصلی بهکلی از قلم افتادهاند. بهعلاوه، اثر به ویرایش علمی و ادبی کامل نیاز دارد. کتاب حاضر، باوجود برخی امتیازات، برای رسیدن به طراز یک کتاب دانشگاهی، بهلحاظ شکلی، اصول تدوین، محتوا، و تحلیلها به بازخوانی و ویرایش اساسی نیاز دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد شیخ زاده
چکیده
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بیتوجهی به بعد کاربردی و مهارتافزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتابهای مختلف رفتار سازمانی که در دانشکدههای مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس میشوند، ...
بیشتر
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بیتوجهی به بعد کاربردی و مهارتافزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتابهای مختلف رفتار سازمانی که در دانشکدههای مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس میشوند، چهار عنوان کتاب درسی رایج شامل دو کتاب داخلی از انتشارات سمت و دو کتاب خارجی از انتشارات مکگراهیل انتخاب شدند. سپس، با استفاده از روش تحقیق تطبیقی موردمحور و توافق و تفاوت این چهار کتاب براساس شاخصهای ظاهری و محتوایی تحلیل و بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که دو کتاب درسی داخلی عمدتاً با رویکردی نظری نگاشته شدهاند و محتوای آنها بهروز نیست، درحالیکه دو کتاب درسی خارجی با رویکرد کاربردی و مهارتافزایی تدوین شدهاند و از محتوایی منعطف، بهروز، و یکپارچه برخوردارند. درادامه، سرفصلها و محتوای یکی از کتابهای خارجی بهعنوان الگو با تفصیل بیشتری موردبررسی قرار میگیرد و درپایان، چهارچوبی برای تدوین و بازنگری کتب درسی مدیریت در ایران ارائه میشود.
مدیریت و سیاستگذاری
لیلا عنبرستانی؛ رشید ذوالفقاری زعفرانی؛ بی بی سادات میر اسماعیلی؛ عباسعلی قیومی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با رویکرد ترکیبی اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، شیوۀ گردآوری اطلاعات در بخش کیفی میدانی با استفاده از مصاحبه، و در بخش کمّی میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با رویکرد ترکیبی اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، شیوۀ گردآوری اطلاعات در بخش کیفی میدانی با استفاده از مصاحبه، و در بخش کمّی میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. جامعة آماری در بخش کیفی را استادان مدیریت آموزشی آشنا به سند تحول آموزشوپرورش و همچنین آشنا به مدیریت کیفیت شامل میشوند که این افراد بهصورت هدفمند از نوع معیاری برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند (نوزده مصاحبه با نوزده نفر و تاحد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمّی)، بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، پرسشنامه تهیه و تدوین شد. بنابراین، بهصورت کلی، مشخص شد که مقولههای مدل راهبردی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بهترتیبِ اهمیت شامل زیرساختی، ارزیابی، مالی، منابع انسانی، آموزش مشارکتی، ارتباطی، انسانی، ساختار سازمانی، برنامهریزی، و آموزش است. به مدیران آموزشوپرورش کشور توصیه میشود از نتایج پژوهش حاضر برای دستیابی به اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش استفاده کنند.
مدیریت و سیاستگذاری
هادی کرمی؛ داود کیاکجوری
چکیده
چکیدهتحلیل خطمشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر است که به مطالعۀ نقش تحلیلگران در تدوین و اجرای خطمشی عمومی و ارائۀ سبکهای مختلف تحلیل میپردازد. تحلیل خطمشی روشی برای فرمولبندی و شناخت مشکلات بهمنظور جستوجو برای راهحلهای ممکن است. بدین منظور، کتاب عباس منوریان، تحلیل ...
بیشتر
چکیدهتحلیل خطمشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر است که به مطالعۀ نقش تحلیلگران در تدوین و اجرای خطمشی عمومی و ارائۀ سبکهای مختلف تحلیل میپردازد. تحلیل خطمشی روشی برای فرمولبندی و شناخت مشکلات بهمنظور جستوجو برای راهحلهای ممکن است. بدین منظور، کتاب عباس منوریان، تحلیل خطمشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدلها، و فرایندها، از انتشارات دانشگاه تهران به سال 1396، در 272 صفحه، با شابک 6-7092-03-964-978 انتخاب شده و موردنقد قرار گرفته است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. به همین منظور، درابتدا به معرفی پدیدآورنده و توصیف شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده و سپس در سه بعد شکل ظاهری، ساختاری، و محتوایی موردارزیابی و تحلیل واقع شده است. ارزیابی بهعملآمده نشان میدهد این کتاب، ضمن دارابودن محاسن و نقاط قوت خاص خود، به بازنگری و اصلاح در ابعاد سهگانۀ فوق، بهویژه تولید محتوای مناسبتر با تحلیل خطمشی عمومی، نیاز دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
امیررضا کنجکاو منفرد
چکیده
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. به همین منظور، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی موردبررسی و ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. به همین منظور، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی موردبررسی و نقد قرارگرفته است. از منظر شکلی، ویژگیهای فنی اثر همچون طرح جلد، صحافی، صفحهآرایی، و نوع و اندازۀ قلم مطلوب و مناسب ارزیابی میشود. درعینحال، کیفیت برخی از جداول و نمودارها نامطلوب است. از نظر محتوایی، فصول کتاب از انسجام لازم برخوردارند، اما ایراداتی نیز قابلذکرند. در ترجمۀ برخی از واژگان به بازنگری نیاز است. باتوجهبه اهداف اصلی کتاب، ارائۀ مباحثی در قالب فصل جداگانه ضرورتی نداشته است. درمقابل، به برخی از مباحث همچون نحوۀ تدوین بیانیۀ مأموریت، چشمانداز، و ابزارهای کاربردی در فرایند تحلیل محیط، و تدوین استراتژی توجه نشده است. باتوجهبه نقاط قوت و ضعف کتاب، درمجموع میتوان گفت که محتوای کتاب پاسخگوی نیازهای علمی و کاربردی کشور است و دانشپژوهان، مدیران، و کارشناسان میتوانند در زمینۀ افزایش دانش مربوط به مدیریت استراتژیک از محتوای آن استفاده کنند.
مدیریت و سیاستگذاری
مهدی گل وردی
چکیده
مدیریت دولتی به مطالعۀ دولتها، نهادها، ساختارهای دولتی، و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی میپردازد. در رشتۀ مدیریت دولتی، کتابهای متعددی تألیف و ترجمه شدهاند. در این میان، تعداد محدودی از این کتابها مورداستقبال خوانندگان قرار گرفتهاند. کتاب نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی، تألیف حسن دانائیفرد، از بهروزترین و جامعترین ...
بیشتر
مدیریت دولتی به مطالعۀ دولتها، نهادها، ساختارهای دولتی، و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی میپردازد. در رشتۀ مدیریت دولتی، کتابهای متعددی تألیف و ترجمه شدهاند. در این میان، تعداد محدودی از این کتابها مورداستقبال خوانندگان قرار گرفتهاند. کتاب نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی، تألیف حسن دانائیفرد، از بهروزترین و جامعترین کتابهایی است که در چند سال گذشته بهعنوان یکی از منابع اصلی در تدریس واحدهای درسی مرتبط با مدیریت دولتی و منبعی برای طرح سؤالات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری این رشته استفاده شده است. در این مقاله، تلاش شد با اتخاذ رویکرد توصیفی ـ تحلیلی همراه با ارائۀ شواهد و مستندات به معرفی و نقد این کتاب پرداخته شود. معرفی و نقد این اثر از چهار بعد ظاهری، ساختاری، نگارشی، و محتوایی انجام شد. بر این اساس، نقاط قوت کتاب مواردی نظیر استفاده از منابع معتبر، جامعیت و بهروزبودن محتوا، رعایت شیوههای ارجاعدهی، استفاده از مثالهای عینی هستند. درعینحال، این کتاب کاستیهایی دارد که عبارتاند از: رعایتنکردن کاربرد صحیح علائم نگارشی، رواننبودن برخی از جملات، کیفیت پایین تصویر طرح جلد و نامتناسببودن آن با موضوع کتاب، و انسجامنداشتن در ساختار و محتوای برخی از مطالب.
مدیریت و سیاستگذاری
غلامرضا گودرزی؛ منصوره معینی کربکندی
چکیده
سازمانها از شالودههای اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت مهمترین عامل در حیات، رشد، و بالندگی یا مرگ سازمانهاست. مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آیندهای بهتر، در تکاپوست. گذشته با تمام ماهیت و آموختنیهایش و با تمام تأثیری که میتواند در آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و ...
بیشتر
سازمانها از شالودههای اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت مهمترین عامل در حیات، رشد، و بالندگی یا مرگ سازمانهاست. مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آیندهای بهتر، در تکاپوست. گذشته با تمام ماهیت و آموختنیهایش و با تمام تأثیری که میتواند در آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمیتواند آن را دیگربار و بهگونهای متفاوت بیافریند، ولی آینده در راه است و قسمت مهم از آن به آنچه امروز میگذرد مربوط است. این مقاله به بررسی و نقد کتاب تغییر و تحول سازمانی؛ بنمایهها و پیآمدها، تألیف جیم گریوز و ترجمۀ پرویز احمدی، میپردازد. درابتدا کتاب از لحاظ شکلی موردارزیابی و سپس از جنبۀ محتوا و ساختار موردتوجه قرار میگیرد. همچنین، نقاط قابلتوسعۀ کتاب بهمنظور غنیترشدن آن ذکر میشود.
مدیریت و سیاستگذاری
یعقوب مهارتی؛ فاطمه بیگی نصرابادی
چکیده
مرور انتقادی اولین گام در شناخت دقیق و عمیق تئوریها و مدخلی برای ورود به نظریهپردازی در حوزهای خاص است. هدف این مقاله تأکید بر گسترش فرهنگ نقد در ادبیات سازمان و مدیریت و مرور انتقادی مدل مدیریت استراتژیک برایسون بهمنزلۀ نمونهای از نقد تئوریهاست، چراکه مدل برایسون در زمینۀ برنامهریزی راهبردی در سازمانهای عمومی ...
بیشتر
مرور انتقادی اولین گام در شناخت دقیق و عمیق تئوریها و مدخلی برای ورود به نظریهپردازی در حوزهای خاص است. هدف این مقاله تأکید بر گسترش فرهنگ نقد در ادبیات سازمان و مدیریت و مرور انتقادی مدل مدیریت استراتژیک برایسون بهمنزلۀ نمونهای از نقد تئوریهاست، چراکه مدل برایسون در زمینۀ برنامهریزی راهبردی در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی یکی از شناختهشدهترین مطالعات است و تاکنون مطالعات پژوهشی و همچنین برنامهریزیهای راهبردی متعددی در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی از این مدل استفاده کردهاند. این پژوهش با بهرهگیری از روش نقد تلفیقی به تحلیل و واکاوی این مدل پرداخته است که براساس ویژگیهای محتوایی، روششناسی، تاریخی، و همچنین زندگی شخصی و حرفهای نظریهپردازان به واکاوی و نقد میپردازد. نتایج پژوهش نقاط قوت و ضعف مدل را، بهخصوص بهلحاظ محتوایی و روششناسی، موردبحث قرار میدهد و تأثیرات بسترهای فکری، اجتماعی، تاریخی، و زندگی شخصی نظریهپرداز در مدل را تبیین و دربارۀ کاربرد مدل در سازمانهای ایرانی بحث میکند.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی؛ المیرا شاکری؛ شیدا عرفای جمشیدی
چکیده
باتوجهبه لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه بهمنظور استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری است. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم ...
بیشتر
باتوجهبه لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه بهمنظور استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری است. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. بهطور کلی، از نظر بررسی شکلی اثر کیفیت شکلی آن خوب است. باوجوداین، نقاط ضعف شکلی اثر عبارتاند از: استفادهنکردن از نماد و نشان مشخصی از مدیریت رفتار سازمانی در طرح روی جلد کتاب و استفادهنکردن از جداول، نمودارها، و اشکال در داخل متن. بهلحاظ محتوا، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی یکی از نقاط قوت اثر است، هرچند اثر نظم منطقی، انسجام محتوایی، و دقت محتوایی ندارد و به نقایص محتوایی دچار است. بهطور کلی، تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیینشده و اصول علمی، در اختیار برنامهریزان و مؤلفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.
مدیریت و سیاستگذاری
سعید آزاده؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد زاهدی
چکیده
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیهوتحلیل دادهها آمیخته ...
بیشتر
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیهوتحلیل دادهها آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. در فاز کیفی، گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد، استادان، و مشاوران برجستۀ حوزۀ مدیریت سازمان بهعنوان جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند. با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی، نُه نفر از خبرگان موردمصاحبۀ عمیق قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، همۀ کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران بهعنوان جامعه در نظر گرفته شدند. 377 نفر نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در فاز کیفی تحقیق مصاحبههای عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. دادهها براساس روش تئوری دادهبنیاد (کدگذاریهای باز، محوری، و انتخابی) موردتجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی تحقیق از پرسشنامهای بسته و محققساز استفاده شد و برای انجام تجزیهوتحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای Spss، Lisrel، و Smart-pls استفاده شد. نتایج نشان داد که کنش جمعی درون و میان لایههای ساختاری سازمان از طریق بازطراحی فرایندهای سازمانی میتواند موجبات اعتماد درونسازمانی در آموزشوپرورش تهران را رقم زند.
مدیریت و سیاستگذاری
عبدالمؤمن حکیمی؛ علی اصغر شعاعی
چکیده
معرفتشناسی ترازو و معیار سنجش است. در دانش مدیریت عیار پدیدههای سازمانی با علم سنجش و جایگاه خود علم نیز با معرفتشناسی سنجیده میشود. معرفتشناسی محورِ تحلیل بسیاری از فرایندهای مدیریتی است که بدون شناخت صحیح آن شاید سازمانها با چالش جدی با افراد در سازمان مواجه شوند. بررسی و نقد معرفتشناسی نظریۀ داگلاس مکگرگور ...
بیشتر
معرفتشناسی ترازو و معیار سنجش است. در دانش مدیریت عیار پدیدههای سازمانی با علم سنجش و جایگاه خود علم نیز با معرفتشناسی سنجیده میشود. معرفتشناسی محورِ تحلیل بسیاری از فرایندهای مدیریتی است که بدون شناخت صحیح آن شاید سازمانها با چالش جدی با افراد در سازمان مواجه شوند. بررسی و نقد معرفتشناسی نظریۀ داگلاس مکگرگور است که از چهار مؤلفه بهنامهای «ماهیت»، «موضوع»، «ابزار»، و «منبع و اعتبار» شکل یافته است. نقد معرفتشناسی نظریۀ یادشده با کاربست روش کیفی تفسیر موضوعی برونقرآنی استنطاقی صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که قرآن تنها اتکا به عقل و یافتههای بشری را برای شناخت کافی ندانسته است و تجربه، حس، و استقرا را گامهای مقدِمی برای شناخت کامل و مطمئن میداند که متکی بر ایمان قلبی و برهانهای عقلی و نقلی (قرآن و سنت) هستند و ماهیت واقعنمایانه با دو نگاه عمودی (با خالق) و افقی (رفتارهای جوارحی و جوانحی مخلوق و تمام هستی) دارند. از نگاه قرآن، ابزارهای شناخت تنها استقرایی نظیر مشاهده و آزمایش مبتنیبر رفتارهای انسان نیست، بلکه منابع آن گسترۀ فراوانی همچون وحی، عقل، قلب، حس، و تمام هستی دارند که اعتبار نامحدود و در مقایسه با مکتب مذکور، دیدگاه متفاوت دارند.
مدیریت و سیاستگذاری
شیما صفرمحمدلو؛ ناهید فتحی؛ علیرضا کوشکی
چکیده
در زمینۀ مدیریت استراتژیک، منابع متعددی تدوین شده که در کشور ایران یکی از محبوبترین آنها کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر. دیوید، ترجمۀ دکتر اعرابی و دکتر پارساییان، است. هدف این پژوهش بررسی و نقد این کتاب است. پژوهش حاضر رویکرد انتقادی دارد. به همین منظور، در این پژوهش از ابزار کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون ...
بیشتر
در زمینۀ مدیریت استراتژیک، منابع متعددی تدوین شده که در کشور ایران یکی از محبوبترین آنها کتاب مدیریت استراتژیک فرد آر. دیوید، ترجمۀ دکتر اعرابی و دکتر پارساییان، است. هدف این پژوهش بررسی و نقد این کتاب است. پژوهش حاضر رویکرد انتقادی دارد. به همین منظور، در این پژوهش از ابزار کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شده است. بررسی انتقادی در تحقیق شامل نویسنده، شکل ظاهری، ساختار، و محتوای کتاب بود. براساس یافتهها، دیوید در جامعۀ دانشگاهی بینالمللی متفکر در حوزۀ استراتژیک شناخته نمیشود. کتاب دیوید ساختار منطقی خوبی دارد و از نظر یک کتاب علمی میتوان وزن مناسبی برای آن قائل شد. درضمن، فصلبندی کتاب براساس محتوای آن خوب است و نویسنده سعی کرده سرفصلهای اصلی مدل خود را در فصلهای مختلف کتاب بگنجاند. از نظر کیفیت محتوا، کتاب از دیدگاه خواننده (نه از دیدگاه یک فرد اجرایی) مطلوب است. مزیت اصلی کتاب رویکرد انتفاعی ابزارهای ارائهشده و ضعف اصلی کتاب را میتوان در عدم بیان مبانی علمی و دیدگاه افراد صاحبنظر در زمینۀ مدیریت استراتژیک در فصول کتاب و اشکال در ترجمۀ متن اصلی، ادبیات، و نگارش فارسی دانست.
مدیریت و سیاستگذاری
سمیه قراگوزلو؛ فائزه ناطقی؛ مهناز جلال وندی
چکیده
هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی بهروش دادهبنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردسترس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائۀ الگوی توسعۀ توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر، از نظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی بهروش دادهبنیاد گلیزری بود. جامعۀ آماری در پیشینۀ مطالعاتی را کلیۀ متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی دردسترس، مراجع مرتبط، و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل داد. روش نمونهگیری از این جامعه هدفمند بود و در بخش مصاحبه با خبرگان جامعۀ تحقیق شامل پانزده نفر متخصص حوزۀ برنامۀ درسی و کارآفرینی بود که بهروش گلولهبرفی و درحد اشباعنظری انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که در بخش پیشینۀ تحقیق در قالب هشت عامل تعداد 46 مؤلفه استخراج و در بخش مصاحبه با خبرگان 71 مؤلفه و در قالب دوازده عامل استخراج شد که درنهایت، موارد تکراری و مشابه حذف و موارد نهایی، که شامل صد مؤلفه در قالب دوازده عامل بودند، استخراج شدند که در شرایط عِلی عواملی چون خلاقیت و نوآوری، رهبری، تجربۀ کارآفرینانه، و آموزش و همچنین، در شرایط مداخلهگر، پنج عامل کار گروهی، پشتکار، ریسکپذیری، استقلالطلبی، و مثبتاندیشی و در شرایط زمینهای سه عامل اصلی آشناسازی با صنعت، ویژگیهای دانشگاه، و پشتیبانی و زیرساخت مؤثر در الگوی برنامههای درسی براساس شاخصهای کارآفرینی شناسایی و تعیین شدند.
مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
مدیریت منابع انسانی به سیاستها، اقدامات، و نظامهای تأثیرگذار در رفتارها، نگرشها، و عملکرد کارکنان اشاره دارد. در حوزۀ مدیریت منابع انسانی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک بهدلیلی مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، بهقلم سیدرضا سیدجوادین، از جامعترین کتابهایی ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی به سیاستها، اقدامات، و نظامهای تأثیرگذار در رفتارها، نگرشها، و عملکرد کارکنان اشاره دارد. در حوزۀ مدیریت منابع انسانی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک بهدلیلی مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، بهقلم سیدرضا سیدجوادین، از جامعترین کتابهایی است که در زمینۀ مدیریت منابع انسانی بهرشتۀ تحریر درآمده و ازهمینرو سالها بهعنوان منبع درسی و مأخذ اصلی مطالعه برای آزمون تحصیلات تکمیلی محسوب میشده است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی با ذکر شواهد و مستندات و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشدۀ شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیتِ محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، و سازواری اثر با ارزشهای اسلامی است. درعینحال، این اثر نقاط ضعفی دارد که از مهمترین آنها میتوان به فقدان رویکرد کاربردی و مسئلهمدار، بهرهگیری ناکافی از محتوا و روشهای ارائۀ خلاقانه، روزآمدنشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعددِ کتاب، و شیوۀ ارجاعدهی نامناسب اشاره کرد که همۀ آنها درصورت توجه تصحیحپذیر است.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول استادی؛ روح اله تولایی
چکیده
مدیریت اسلامی علمی است که در جمهوری اسلامی ایران اجراییشدن آن بیشتر موردانتظار است. محققان دینی ـ مدیریتی نیز در این حوزه تحقیقات بیشتری انجام دادهاند. یکی از این محققان حجۀالاسلام ولیالله نقیپورفر است که در دهۀ 1370 کتابی با عنوان اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن نوشت. این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب ارزشمند میپردازد ...
بیشتر
مدیریت اسلامی علمی است که در جمهوری اسلامی ایران اجراییشدن آن بیشتر موردانتظار است. محققان دینی ـ مدیریتی نیز در این حوزه تحقیقات بیشتری انجام دادهاند. یکی از این محققان حجۀالاسلام ولیالله نقیپورفر است که در دهۀ 1370 کتابی با عنوان اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن نوشت. این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب ارزشمند میپردازد تا محاسن و کاستیهای آن را موردبررسی قرار دهد. در این پژوهش بعد از معرفی نویسنده و خلاصهای از کتاب به پیشینۀ تحقیقات انجامشده در حوزۀ مدیریت اسلامی پرداخته میشود تا با استفاده از تحقیقات پیشین نقد و بررسی دقیق این کتاب انجام گیرد. از نظر شکلی و ساختاری کتاب محاسنی دارد، مانند استفاده از مقدمات غنی برای آمادهکردن خواننده برای مطالب اصلی و همچنین نگارش سادۀ اصول پنجگانه. از معایب آن وجود ایرادهای نگارشی، علائم سجاوندی، نداشتن بخش فهرست اَعلام، و ... است. از منظر محتوایی نیز کتاب از روش استناد به آیات و روایات برای اثبات مطالب خود استفاده کرده و تنها به پنج اصل عدم تقدم بر خدا و رسول، آخرتگرایی، وحدت و هماهنگی، اِعمال مدیریت براساس اختیار نیروها، و اعمال مدیریت براساس بصیرت نیروها اکتفا کرده که بهصورت مفصل به نقد این اصول پرداخته میشود.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ شیدا عرفای جمشیدی؛ شادی عرفای جمشیدی؛ مجتبی رمضانی
چکیده
هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک هلدینگ؛ چارچوبی برای استراتژیهای سرپرستی است. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. کیفیت شکلی اثر خوب است و بهطور کلی قواعد عمومی نگارش تا حد امکان رعایت ...
بیشتر
هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک هلدینگ؛ چارچوبی برای استراتژیهای سرپرستی است. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. کیفیت شکلی اثر خوب است و بهطور کلی قواعد عمومی نگارش تا حد امکان رعایت شده است. باوجوداین، نقاط ضعف شکلی اثر عبارت است از استفادهنکردن از نماد و نشان مشخصی از مدیریت استراتژیک هلدینگ در طرح روی جلد کتاب، رعایتنکردن تناسب حجم فصلها، و جذابیتنداشتن شکلها. بهلحاظ محتوا، پرداختن به موضوع مدیریت استراتژیک هلدینگ بهمنزلۀ بُعدی مستقل از ابعاد استراتژی بنگاه مادر یکی از نقاط قوت این اثر است و نخستین اثر در رابطه با این موضوع است، هرچند اثر نظم منطقی، انسجام محتوایی، سلاست و روانی در متن، مثالهایی عینی از بنگاههای ایرانی ندارد. درکل، تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیینشده و اصول علمی، در اختیار برنامهریزان و مؤلفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.
مدیریت و سیاستگذاری
صادق حسنی مقدم؛ روح الله تولایی؛ غلامرضا گودرزی؛ میثم بابایی
چکیده
در سالهای اخیر به دلایل مختلف، ازجمله مطرحشدن مدیریت در غرب بهعنوان یک دانش مستقل و ضرورتهای اجتماعی جوامع اسلامی برای بهرهگیری از مدیریت اسلامی در ادارۀ جامعه و سازمانها، برخی از دانشمندان اسلامی کوشیدهاند تا کتابهایی را با محتوای مدیریت اسلامی با درنظرگرفتن پیشفرضهای نظریهای گوناگون تألیف کنند. یکی از کتابهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر به دلایل مختلف، ازجمله مطرحشدن مدیریت در غرب بهعنوان یک دانش مستقل و ضرورتهای اجتماعی جوامع اسلامی برای بهرهگیری از مدیریت اسلامی در ادارۀ جامعه و سازمانها، برخی از دانشمندان اسلامی کوشیدهاند تا کتابهایی را با محتوای مدیریت اسلامی با درنظرگرفتن پیشفرضهای نظریهای گوناگون تألیف کنند. یکی از کتابهای ارزشمند در این زمینه مدیریت اسلامی نوشتۀ افجهای است. در این مقاله، ضمن بررسی اجمالی کتاب حاضر و با بیان نوع نگاهها به مدیریت اسلامی و همچنین نگاههای فرانظریهای متفاوت به مدیریت اسلامی، به نقد شکلی، نظری، و محتوایی از طریق کاربرد تکنیک فراتئوری و استفاده از روش تحلیل محتوای اثر به این کتاب پرداخته شده و درپایان پیشنهاد شده که ضمن ویرایش فنی و ادبی کتاب، به غنای محتوایی آن توجه بیشتر شود و موضوع تکلیفگرایی در فصول مربوط به برنامهریزی و نظارت و کنترل موردبحث قرار گیرد.
مدیریت و سیاستگذاری
وحید خاشعی ورنامخواستی؛ الهام سادات صبور ابوانی
چکیده
تغییرات جاری بیانگر آن است که تلاش سازمانها در انطباق با شرایط خارجی برای بقا بیشتر تکامل طبیعی بوده است تا تلاش هشیارانه. استراتژی براثر نیاز مبرم و فزاینده به واکنش نشاندادن به تغییرات بازار درحال تکامل است؛ همان نیازی که در مسطحکردن سلسله مراتب سازمانی نقش دارد، این حذفِ لایههای مدیریتی بر شیوههای خلق استراتژیهای ...
بیشتر
تغییرات جاری بیانگر آن است که تلاش سازمانها در انطباق با شرایط خارجی برای بقا بیشتر تکامل طبیعی بوده است تا تلاش هشیارانه. استراتژی براثر نیاز مبرم و فزاینده به واکنش نشاندادن به تغییرات بازار درحال تکامل است؛ همان نیازی که در مسطحکردن سلسله مراتب سازمانی نقش دارد، این حذفِ لایههای مدیریتی بر شیوههای خلق استراتژیهای سازمانی اثرگذار است. از دهۀ 1990 پیرو پاسخگونبودن طرحهای استراتژیک تجویزی، پارادایم جدیدی در حوزۀ مدیریت استراتژیک و تصمیمگیری با نام رویکرد مبتنیبر شواهد پا به عرصۀ ظهور گذاشت. پژوهش از نظر هدف بنیادین و در زمرۀ پژوهشهای آمیختۀ اکتشافی است. در این پژوهش محقق ضمن داشتن نگاه آسیبشناسی به تصمیمات استراتژیک، که در رأس شرکتهای بیمهای گرفته میشود، ابتدا مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنیبر شواهد را با استفاده از تئوری دادهبنیاد و مدل پارادایمی اشتراووس و کوربین طراحی میکند، سپس درجۀ اهمیت عوامل شناساییشده در مدل را بهروش دلفی فازی تعیین میکند.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول رنجبریان
چکیده
مدیریت استراتژیک برنامهای هماهنگ، جامع، و پیوسته است که استعدادهای ممتاز سازمان را با محیط ارتباط میدهد و منظور از آن تحقق هدفهای سازمان در چهارچوب اجرای صحیح مدیریت است. هدف این مقاله نقدی بر ترجمۀ کتاب تئوری مدیریت استراتژیک اثر گرت آر. جونز و چارلز دبلیو. ال. هیل است. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است و ...
بیشتر
مدیریت استراتژیک برنامهای هماهنگ، جامع، و پیوسته است که استعدادهای ممتاز سازمان را با محیط ارتباط میدهد و منظور از آن تحقق هدفهای سازمان در چهارچوب اجرای صحیح مدیریت است. هدف این مقاله نقدی بر ترجمۀ کتاب تئوری مدیریت استراتژیک اثر گرت آر. جونز و چارلز دبلیو. ال. هیل است. برای نقد از روش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است و رویکرد کتاب تحلیل ترجمۀ کتاب اصلی است. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی است. نتایج برآمده از تحلیل محتوای کیفی نشان میدهد که نقدهای وارد بر کتاب در حوزههای شکلی، ساختاری، و محتوایی قرار دارد که مهمترین آنها شامل ترجمۀ بعضی واژهها از زبان اصلی (انگلیسی) است، درحالیکه معادل فارسی برای این واژهها وجود داشته که استفاده نشده است. این کتاب در فرایند برنامه و استراتژی خود به تدوین، اجرا، و پیادهسازی اشاره کرده است، ولی به فرایند مهم و اصلی نظارت و ارزیابی استراتژی اشارۀ مشخص نداشته است و تنها بهصورت پراکنده در برخی فصلها به بحث کنترل استراتژیها پرداخته است. این مقاله با تأکید بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی تلاش کرده تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.
مدیریت و سیاستگذاری
حسن رنگریز؛ میرزاعلی صبوری نیا
چکیده
آگاهی از جایگاه علمی مطالعات مدیریت به مطالعۀ علمی و تولید دانش نظری و عملی کمک میکند. گریزری در کتاب نقدی بر دانش مدیریت تلاش میکند تا نشان دهد که پژوهش مدیریتی فاقد معیار اعتبار برای علمیبودن است. بنابراین، وی تلاش میکند تا پژوهش مدیریتی را از بُعد سودمندی آن توجیه کند. نویسنده مباحث را چالشی و بحثبرانگیز مطرح میکند، ولی ...
بیشتر
آگاهی از جایگاه علمی مطالعات مدیریت به مطالعۀ علمی و تولید دانش نظری و عملی کمک میکند. گریزری در کتاب نقدی بر دانش مدیریت تلاش میکند تا نشان دهد که پژوهش مدیریتی فاقد معیار اعتبار برای علمیبودن است. بنابراین، وی تلاش میکند تا پژوهش مدیریتی را از بُعد سودمندی آن توجیه کند. نویسنده مباحث را چالشی و بحثبرانگیز مطرح میکند، ولی این کتاب متن بسیار دشواری برای دانشجویان و حتی استادان مدیریت دارد. این نقد تلاش میکند تا کاستیهای دیدگاههای نویسنده دربارۀ تعریف علمیبودن و سوگیریهای وی دراینباره تبیین شوند. بدین منظور محقق بحث کرده است که گریزری با تعاریف ناقص از مفاهیم اعتبار، علمیبودن، سودمندی، و اثبات پیچیدگی این مبحث را افزون کرده است. وی همچنین نگرش محدودی درقبال روششناسی بهعنوان معیار اعتبارساز دارد و آن را وسیلۀ اثبات میداند. با نشاندادن انواع متفاوتِ اعتبار مشخص میشود که اعتبار تحقیق مدیریتی تفاوتی با سودمندی آن ندارد. همچنین، روششناسی از طریق ایجاد مفاهمه دربین محققان عینیت اجتماعی ایجاد میکند.
مدیریت و سیاستگذاری
میثم سام بند؛ علی اکبر فرهنگی؛ فرنوش زنگوئی
چکیده
رسانههای اجتماعی با توصیفی از ابزارهای برخط مجرایی را برای انتقال یا اشتراکگذاری اطلاعات با مخاطبان گسترده مهیا میکنند. این رسانهها، با درگیرکردن عوامل انسانی در فرایندهای رویهای و فلسفۀ وجودی یک سازمان، اجتماعیسازی سازمان را هدف قرار میدهند. بررسی پژوهشهای انجامشده، در نسبیت رابطۀ رسانههای اجتماعی و ارتباطات ...
بیشتر
رسانههای اجتماعی با توصیفی از ابزارهای برخط مجرایی را برای انتقال یا اشتراکگذاری اطلاعات با مخاطبان گسترده مهیا میکنند. این رسانهها، با درگیرکردن عوامل انسانی در فرایندهای رویهای و فلسفۀ وجودی یک سازمان، اجتماعیسازی سازمان را هدف قرار میدهند. بررسی پژوهشهای انجامشده، در نسبیت رابطۀ رسانههای اجتماعی و ارتباطات سازمانی، عمدتاً نگرشی یکسویه و مثبت را به این رسانهها به مخاطب القا میکنند. گفتمان غالب نظریهای در حوزۀ سازمانی این است که کاربرد رسانههای اجتماعی ضروری و توسعهدهنده است، زیرا با تأثیر در ارتباطات سازمانی سازمانها را در ایجاد فضای گفتوگو، ارتباطات بینفردی، و همچنین جلب مشارکت ذینفعان یاری میرساند. نکتۀ اصلی اینجاست که شواهد تجربی در حوزۀ رسانههای اجتماعی و ارتباطات سازمانی بهطور عمده به مورد وابسته است و تعمیمپذیر نیست. ازاینرو، در این مقاله با تأملی انتقادی، ضمن مرور نقش رسانههای اجتماعی در اجتماعیسازی سازمان، نگاه پوزیتویستی پژوهشگران سازمانی به این رسانهها موردبحث و گفتوگو قرار گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهد که آثار مثبت رسانههای اجتماعی در سازمانها بزرگنمایی شده است و مفیدبودن آن بهکاربست اجرایی رسانۀ اجتماعی و تناسب آن با سازمان بستگی دارد.