مدیریت و سیاستگذاری
مرجان ابراهیمی؛ جعفر حسین پور سعادت آبادی؛ اسفندیار دشمن زیاری؛ مجتبی معظمی؛ بی بی سادات میراسماعیلی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارائة مدل رهبری فناورانه آموزش مجازی در راستای پیشبرد برنامههای آموزشی مدارس ابتدایی با رویکرد ترکیبی اجرا گردید. پژوهش از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعة آماری در بخش کیفی را خبرگان آشنا به رهبری فناورانه، شامل میشوند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارائة مدل رهبری فناورانه آموزش مجازی در راستای پیشبرد برنامههای آموزشی مدارس ابتدایی با رویکرد ترکیبی اجرا گردید. پژوهش از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعة آماری در بخش کیفی را خبرگان آشنا به رهبری فناورانه، شامل میشوند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (16 مصاحبه با 16 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) اقدام به ساخت پرسشنامه نموده در بین مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران توزیع گردید(235 مدیر مدرسه دولتی و 215 مدیر مدرسه غیرانتفاعی). بهمنظور تجزیهوتحلیل از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده گردید. در بخش کیفی مشخص گردید که مقولهها در قالب 9 مقوله و 37 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (3 مقوله)، مقوله اصلی: رهبری فناورانه آموزش مجازی (1 مقوله)، راهبردها (1 مقوله)، شرایط زمینهای (1 مقوله)، شرایط مداخلهگر (2 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. به مدیران مربوطه، پیشنهاد میگردد در زمان انتخاب مدیران به نگرش و توانمندیهای فنّاورانه آنها توجه کنند.
مدیریت و سیاستگذاری
علی آقا صفری؛ عبد الله توکلی
چکیده
مدیریت اقتضایی، مدعی است که در مدیریت، چیزی به نام بهترین اصول جهانشمول وجود ندارد. با عنایت به رهآوردهای رهیافت اقتضایی، ضروری است که معرفتشناسی آن، از منظر قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی، مورد تحلیل قرار گیرد؛ تاضمن بیان گزارههای کلام وحی در رد، تأیید، اصلاح و تکمیل معرفتشناسی مدیریت اقتضایی، با تمسک به آنها کاستیهای ...
بیشتر
مدیریت اقتضایی، مدعی است که در مدیریت، چیزی به نام بهترین اصول جهانشمول وجود ندارد. با عنایت به رهآوردهای رهیافت اقتضایی، ضروری است که معرفتشناسی آن، از منظر قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی، مورد تحلیل قرار گیرد؛ تاضمن بیان گزارههای کلام وحی در رد، تأیید، اصلاح و تکمیل معرفتشناسی مدیریت اقتضایی، با تمسک به آنها کاستیهای معرفتی شناسی آن را برطرف نمود. یافتهها نشان میدهد که معرفتشناسی در مدیریت اقتضایی مبتنی بر معرفت عینی و حسی بوده و علل و عوامل فرا طبیعی را در تبیین گزارههای طبیعی نادیده گرفته است. قرآن ضمن اشاره به کاستیهای مدیریت اقتضایی موضوع معرفت را خدا، انسان، طبیعت و درک چگونه وابستگی و پیوستگی آنها دانسته و تأکید میکند که انسان و محیط به شکل پیدا و پنهان از همدیگر تأثیر گرفته و بر یکدیگر اثر میگذارند و در نتیجه انسان میبایست با بهرهگیری از ابزار شبکهای از طریق ترکیب نگاه افقی به رابطه پدیدهها با هم و نگاه عمودی و طولی و رابطه آنها با خالقشان سهم خود را اخذ نماید. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که قرآن علاوه بر عقل و یافتههای تجربی، تأکید دارد که نمیتوان بدون وحی بهترین روشهایی را که منتهی به بهرهوری بیشتر میگردد ارائه نمود.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد جواد نائیجی
چکیده
با وجود اینکه پژوهشگران در مورد ماهیت و اهمیت کارآفرینی استراتژیک اتفاقنظر دارند، تعاریف متعدد این مفهوم، ابهامآفرین شده است. همچنین بیشتر معیارهای موجود ویژگی منحصربه فرد کارآفرینی استراتژیک را در نظر نگرفتهاند. هدف این مقاله، نقد و بازتعریف کارآفرینی استراتژیک و ابزارهای سنجش آن است. در این پژوهش، با بررسی سیستماتیک پژوهشهای ...
بیشتر
با وجود اینکه پژوهشگران در مورد ماهیت و اهمیت کارآفرینی استراتژیک اتفاقنظر دارند، تعاریف متعدد این مفهوم، ابهامآفرین شده است. همچنین بیشتر معیارهای موجود ویژگی منحصربه فرد کارآفرینی استراتژیک را در نظر نگرفتهاند. هدف این مقاله، نقد و بازتعریف کارآفرینی استراتژیک و ابزارهای سنجش آن است. در این پژوهش، با بررسی سیستماتیک پژوهشهای پیشین، نقاط اشتراک تعاریف کارآفرینی استراتژیک شناسایی شده است. هسته اصلی کارآفرینی استراتژیک، تعادل است و برای دستیابی به کارآفرینی استراتژیک موفق باید بر ایجاد تعادل میان کارآفرینی و مدیریت استراتژیک، شناسایی و بهکارگیری فرصتها و نوآوریهای بنیادین و تدریجی تاکید کرد. در این مسیر، بخش عمدهای از مقالاتی که در نشریه کارآفرینی استراتژیک به چاپ رسیده است، به ایجاد تعادل میان استراتژی و کارآفرینی پرداخته است. این مقاله سه پرسشنامهای را که برای سنجش کارآفرینی استراتژیک تدوین شدهاند مورد بررسی قرار داده است که نتایج بیانگر ناکامی این ابزارها در سنجش مفهوم منحصر به فرد کارآفرینی استراتژیک است. پرسشنامههای موجود به سنجش جداگانه مفاهیم کارآفرینی سازمانی و مدیریت استراتژیک پرداختهاند و اینکه از تلفیق این دو مفهوم، مفهوم جدیدی تحت عنوان کارآفرینی استراتژیک با ابعاد و وِیژگیهای متفاوت شکل گرفته است دیده نمیشود. یافته دیگر این است که به علت تعداد اندک مطالعات کمی در زمینه کارآفرینی استراتژیک، روایی و پایایی این پرسشنامهها در مطالعات دیگر کمتر مورد سنجش قرار گرفته است. از اینرو، پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری هم برای آزمودن پرسشنامههای موجود و هم برای توسعه ابزارهای سنجش کارآفرینی استراتژیک صورت گیرد.
مدیریت و سیاستگذاری
سعید آزاده؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد زاهدی
چکیده
توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهه 1980 شروع و در طول چند دهه گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف موردمطالعه قرارگرفته است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است. اعتماد در میان افراد و کارکنان، باعث ثبات، وحدت و انسجام درونسازمانی، ارتقای کارایی و اثربخشی گروهها و زمینهساز همکاری، مشارکت و ارتباطات مؤثراست. ...
بیشتر
توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهه 1980 شروع و در طول چند دهه گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف موردمطالعه قرارگرفته است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است. اعتماد در میان افراد و کارکنان، باعث ثبات، وحدت و انسجام درونسازمانی، ارتقای کارایی و اثربخشی گروهها و زمینهساز همکاری، مشارکت و ارتباطات مؤثراست. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درون سازمانی از طریق کنش جمعی در آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی هست. جامعه آماری این پژوهش نه نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد آموزشوپرورش شهر تهران، اساتید و مشاوران برجسته حوزه مدیریت سازمان بودند که مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. انتخاب خبرگان و انجام مصاحبه با آنها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پسازآن متوقف شد. در این پژوهش، ازآنجاییکه از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیر ساختاریافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاریهای سهگانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق طراحی شد. در این مدل 13 مقوله شناساییشده که در قالب متغیرهای علّی، محوری، زمینهای، محیطی، راهبردی و پیامدی دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزشوپرورش شهر تهران، در جهت تقویت اعتماد درونسازمانی میتواند از اهرمی به نام کنش جمعی درون و میان لایههای ساختاری سازمان خود استفاده کند.
مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
امروزه اندیشمندان و سیاستگذاران، برای مدیریت منابع انسانی نقشهای جدیدی متصورند که یکی از مهمترین آنها «ابتنای بر شایستگی» در تمامی کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامهریزی و انتخاب به مثابه فرآیندهای ورودی تا توسعه و نگهداشت و فرآیندهای خروجی منابع انسانی است. هدفِ مقاله، نقد و بررسی کتاب مدیریت منابع انسانی مبتنی ...
بیشتر
امروزه اندیشمندان و سیاستگذاران، برای مدیریت منابع انسانی نقشهای جدیدی متصورند که یکی از مهمترین آنها «ابتنای بر شایستگی» در تمامی کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامهریزی و انتخاب به مثابه فرآیندهای ورودی تا توسعه و نگهداشت و فرآیندهای خروجی منابع انسانی است. هدفِ مقاله، نقد و بررسی کتاب مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی اثر دیوید دوبوا و همکاران است. در این مقاله بر مبنای دو روش نقد صورتگرایانه که بر فرم-یعنی عناصری مانند ساختار و نگارش- متمرکز است و نقد پژوهشی که به محتوا اصالت میدهد و نیز بر اساس معیارهای شورای نقد و بررسی متون و و کتب علوم انسانی به نقد اثر پرداخته شد. یافتهها نشان داد نقاط قوت اصلی کتاب، برخورداری از دیدگاه توأمان نظری و کاربردی، توجه به بافتار سازمانی در کاربرد شایستگیها و مقابله و مقایسه فرایندهای سنتی با فرآیندهای شایستگیمحور منابع انسانی هستند. در عین حال، اثر نقاط قابل بهبودی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به روزآمد نبودن منابع بهرغم تجدید چاپ کتاب، اشاره به موضوعات کمارتباط با مفهوم اصلی کتاب و لزوم تبیین شیوههای نوین فرایندهای مدیریت منابع انسانی در رویکرد شایستگیمحور اشاره کرد. در پایان بر مبنای یافتهها، پیشنهادهایی در دو سرفصل شکلی و محتوایی ارائه شد.
مدیریت و سیاستگذاری
علیرضا بناگر؛ زهرا سعیدی رامیانی؛ نادی علیزاده؛ فرانک پایدار
چکیده
هدف مقاله حاضر، بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی ابزارها و روشهای بهبود اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی و سعید شهبازمرادی است. این اثر در حوزه مدیریت و فرهنگ سازمانی به رشته تحریر در آمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرآیند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد، مطابق با الگوی ارائهشده ...
بیشتر
هدف مقاله حاضر، بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی ابزارها و روشهای بهبود اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی و سعید شهبازمرادی است. این اثر در حوزه مدیریت و فرهنگ سازمانی به رشته تحریر در آمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرآیند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد، مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده شده است. در این راستا، کتاب حاضر از جهت روش و سپس از جهت محتوا و ساختار مورد ارزیابی قرار گرفته است؛ همچنین نقاط قابل بهبود کتاب جهت غنیتر شدن کتاب و باز کردن زمینههای دیگر تحقیق عنوان شده است. نتیجه مطالعه اثر حاضر نشان داد که نویسندگان کتاب با رعایت اصول ارجاعدهی در بیان متون و جدولها و نیز با ترکیب اثر با متون اسلامی میتوانند به اعتبار اثر افزوده و با بازنگری ساختاری و محتوایی اثر میتوانند به غنای اثر بیفزایند.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد حسن زاده؛ بهروز رسولی؛ سمیه جعفری
چکیده
به باور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین راستا اصطلاح راهبرد دانش به منظور روشن کردن داراییهای دانشی برای سازمان مورد توجه قرار گرفته که در نهایت با پیادهسازی مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارایی سازمان میشود. ...
بیشتر
به باور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین راستا اصطلاح راهبرد دانش به منظور روشن کردن داراییهای دانشی برای سازمان مورد توجه قرار گرفته که در نهایت با پیادهسازی مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارایی سازمان میشود. کتاب «راهبرد دانش و مدیریت دانش» به دنبال توضیح مفاهیمی همانند «راهبرد دانش» و «راهبرد مدیریت دانش» در چهار فصل به رشتۀ نگارش درآمده است. این اثر از نخستین آثاری است که در زبان فارسی مفهوم راهبرد دانش را در کانون توجه گذاشته است. اگرچه کتاب بر موضوع مهمی دست گذاشته که از نیازهای کلیدی و بهروز مدیران کسبوکارها است، ولی تمایز میان مدیریت راهبردی، راهبرد دانش، مدیریت راهبردی دانش، و غیره در آن به شکلی روشن بیان نشده است. هدف از نوشتۀ پیشرو، بررسی کتاب «راهبرد دانش و مدیریت دانش» با روش «مرور نقادانه» و از دیدگاه ظاهری، ساختاری و محتوایی ضمن اشاره به نقاط قوت آن است.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول رنجبریان؛ زینب دلربائی
چکیده
یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی، مدیریت دانش است. مدیریت دانش، ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله، نقد و بررسی انتقادی کتاب «مبانی و نظریه مدیریت دانش دین بنیان و کاربردهای آن» اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد است. در این مقاله تلاش شد با رویکرد ...
بیشتر
یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی، مدیریت دانش است. مدیریت دانش، ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله، نقد و بررسی انتقادی کتاب «مبانی و نظریه مدیریت دانش دین بنیان و کاربردهای آن» اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد است. در این مقاله تلاش شد با رویکرد توصیفی- تحلیلی، با ذکر شواهد و مستندات و بر مبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیتِ محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی و الگوبرداری در منابع علمی – دانشگاهی با توجه به منابع اسلامی است. از کاستیها و نقاط قابل بهبودی در کتاب این است که اثررویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی، سعی نموده تا بر غنای مباحث کتاب اضافه نماید.
مدیریت و سیاستگذاری
المیرا شاکری؛ کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی
چکیده
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها، دقت کافی به عمل آید، بر همین اساس هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی بر اساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی است که توسط انتشارات ترمه در سال 1397 منتشر شد. روش ارزیابی و نقد این اثر، اسنادی- تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی ...
بیشتر
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها، دقت کافی به عمل آید، بر همین اساس هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی بر اساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی است که توسط انتشارات ترمه در سال 1397 منتشر شد. روش ارزیابی و نقد این اثر، اسنادی- تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی و محتوایی اثر است. بر اساس یافتههای تحقیق نقاط قوت کتاب عبارت هستند از: نوآوری در موضوع و میانرشتهای بودن آن، حروفنگاری، کیفت چاپ و سازگاری با مبانی و اصول دینی و اسلامی. کاستیهای این اثر نیز عبارت هستند از اینکه کتاب روانی و رسایی لازم را نداشته و نظم منطقی مباحث به درستی رعایت نشده است و برخی از مباحث اصلی به کلی از قلم افتادهاند. بعلاوه اثر نیاز به ویرایش علمی و ادبی کامل دارد. کتاب حاضر با وجود برخی امتیازات، برای رسیدن به طراز یک کتاب دانشگاهی، به لحاظ شکلی، اصول تدوین، محتوا و تحلیلها به بازخوانی و ویرایش اساسی نیاز دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد شیخ زاده
چکیده
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران، ضعف محتوای کتب درسی و عدم توجه به بُعد کاربردی و مهارت افزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزه رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتاب های مختلف رفتار سازمانی که در دانشکده های مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس می گردد، ...
بیشتر
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران، ضعف محتوای کتب درسی و عدم توجه به بُعد کاربردی و مهارت افزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزه رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتاب های مختلف رفتار سازمانی که در دانشکده های مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس می گردد، چهار عنوان کتاب درسی رایج شامل دو کتاب داخلی از انتشارات سمت و دو کتاب خارجی از انتشارات مک گراهیل انتخاب شدند. سپس با استفاده از روش تحقیق تطبیقی مورد-محور، و توافق و تفاوت این چهار کتاب بر اساس شاخصهای ظاهری و محتوایی تحلیل و بررسی گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد دو کتاب درسی داخلی عمدتاً با رویکردی نظری نگاشته شدهاند و محتوای آنها به روز نیست در حالی که دو کتاب درسی خارجی با رویکرد کاربردی و مهارت افزایی تدوین شده است و از محتوایی منعطف، به روز و یکپارچه برخوردارند. در ادامه سرفصلها و محتوای یکی از کتابهای خارجی به عنوان الگو با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار گرفت. در پایان چارچوبی برای تدوین و بازنگری کتب درسی مدیریت در ایران ارائه گردید.
مدیریت و سیاستگذاری
هادی کرمی؛ داود کیاکجوری
چکیده
تحلیل خط مشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر می باشد که به مطالعه نقش تحلیل گران در تدوین و اجرا خط مشی عمومی و ارائه سبک های مختلف تحلیل می پردازد. تحلیل خط مشی، روشی برای فرمول بندی و شناخت مشکلات به منظور جست و جو برای راه حل های ممکن است. بدین منظور کتاب منوریان، عباس. تحلیل خط مشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدل ...
بیشتر
تحلیل خط مشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر می باشد که به مطالعه نقش تحلیل گران در تدوین و اجرا خط مشی عمومی و ارائه سبک های مختلف تحلیل می پردازد. تحلیل خط مشی، روشی برای فرمول بندی و شناخت مشکلات به منظور جست و جو برای راه حل های ممکن است. بدین منظور کتاب منوریان، عباس. تحلیل خط مشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدل ها و فرآیندها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. 1396. 272 ص. شابک 6-7092-03-964-978 انتخاب و مورد نقد قرار گرفته است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی، کاربردی می باشد. در این راستا، ابتدا به معرفی پدیدآورنده و توصیفی شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده و سپس در سه بعد شکل ظاهری، ساختاری و محتوایی مورد ارزیابی و تحلیل واقع شده است. ارزیابی به عمل آمده نشان می دهد این کتاب ضمن دارا بودن محاسن و نقاط قوت خاص خود، نیازمند بازنگری و اصلاح در ابعاد سه گانه فوق بویژه تولید محتوای مناسبتر با تحلیل خط مشی عمومی می باشد.
مدیریت و سیاستگذاری
امیررضا کنجکاو منفرد
چکیده
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر است. در فرآیند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد، مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. در این راستا، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی مورد بررسی و نقد ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر است. در فرآیند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد، مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. در این راستا، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی مورد بررسی و نقد قرارگرفته است. از منظر شکلی ویژگیهای فنی اثر همچون طرح جلد، صحافی، صفحهآرایی، نوع و اندازه قلم مطلوب و مناسب ارزیابی میشود، درعینحال، کیفیت برخی از جداول و نمودارها نامطلوب است. ازنظر محتوایی فصول کتاب از انسجام لازم برخوردار هستند، اما درعینحال ایراداتی نیز قابلذکر است. در ترجمه برخی از واژگان نیاز به بازنگری است. با توجه به اهداف اصلی کتاب ارائه مباحثی در قالب فصل جداگانه ضرورتی نداشته است. در مقابل به برخی از مباحث همچون نحوه تدوین بیانیه مأموریت، چشمانداز و ابزارهای کاربردی در فرآیند تحلیل محیط و تدوین استراتژی توجه نشده است. با توجه به نقاط قوت و ضعف کتاب، درمجموع میتوان گفت که محتوای کتاب پاسخگوی نیازهای علمی و کاربردی کشور بوده و دانشپژوهان، مدیران و کارشناسان میتوانند در زمینه افزایش دانش مربوط به مدیریت استراتژیک از محتوای آن استفاده کنند.
مدیریت و سیاستگذاری
مهدی گل وردی
چکیده
مدیریت دولتی به مطالعه دولتها، نهادها و ساختارهای دولتی و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی میپردازد. در رشته مدیریت دولتی کتابهای متعددی تألیف و ترجمه شدهاند. در این میان تعداد محدودی از این کتابها مورد استقبال خوانندگان قرار گرفتهاند. کتاب نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی، تألیف دکتر حسن دانائیفرد از جمله بروز ترین و ...
بیشتر
مدیریت دولتی به مطالعه دولتها، نهادها و ساختارهای دولتی و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی میپردازد. در رشته مدیریت دولتی کتابهای متعددی تألیف و ترجمه شدهاند. در این میان تعداد محدودی از این کتابها مورد استقبال خوانندگان قرار گرفتهاند. کتاب نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی، تألیف دکتر حسن دانائیفرد از جمله بروز ترین و جامعترین کتابهایی است که در چند سال گذشته به عنوان یکی از منابع اصلی در تدریس واحدهای درسی مرتبط با مدیریت دولتی و منبعی برای طرح سوالات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری این رشته، استفاده شده است. در این مقاله تلاش شد با اتخاذ رویکرد توصیفی- تحلیلی همراه با ارائه شواهد و مستندات به معرفی و نقد این کتاب پرداخته شود. معرفی و نقد این اثر از چهار بُعد ظاهری، ساختاری، نگارشی و محتوایی انجام شد. بر این اساس، نقاط قوت کتاب مواردی نظیر استفاده از منابع معتبر، جامعیت و بروز بودن محتوا، رعایت دستورالعملهای ارجاعدهی، استفاده از مثالهای عینی هستند. در عین حال، این کتاب نقاط قابل بهبودی دارد که شامل عدم رعایت علائم نگارشی، روان نبودن برخی از جملات، عدم کیفیت تصویر طرح جلد و عدم تناسب آن با موضوع کتاب و عدم انسجام ساختاری و محتوایی در ارائه برخی از مطالب، میشود.کلیدواژهها:
مدیریت و سیاستگذاری
غلامرضا گودرزی؛ منصوره معینی کربکندی
چکیده
سازمانها از شالودههای اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت، مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمانهاست. مدیر، روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آیندهای بهتر در تکاپوست. گذشته با تمام ماهیت و آموختنیهایش و با تمام تاثیری که میتواند بر آینده داشته باشد، اتفاق افتاده است و هیچ ...
بیشتر
سازمانها از شالودههای اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت، مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمانهاست. مدیر، روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آیندهای بهتر در تکاپوست. گذشته با تمام ماهیت و آموختنیهایش و با تمام تاثیری که میتواند بر آینده داشته باشد، اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمیتواند آن را دیگر بار و به گونهای متفاوت بیافریند، ولی آینده در راه است و قسمت مهم از آن به آنچه امروز میگذرد مربوط است. این مقاله به بررسی و نقد کتاب تغییر و تحول سازمانی (بنمایهها و پیامدها) تالیف جیم گریوز و ترجمه دکتر پرویز احمدی میپردازد و ابتدا کتاب از جهت شکلی مورد ارزیابی و سپس از جنبه محتوا و ساختار مورد توجه قرار میگیرد. همچنین نقاط قابل توسعه کتاب جهت غنیتر شدن آن عنوان میگردد.
مدیریت و سیاستگذاری
یعقوب مهارتی؛ فاطمه بیگی نصرابادی
چکیده
مرور انتقادی اولین گام در شناخت دقیق و عمیق تئوری ها و مدخلی جهت ورود به نظریهپردازی در حوزهای خاص است. هدف این مقاله تاکید بر گسترش فرهنگ نقد در ادبیات سازمان و مدیریت و مرور انتقادی مدل مدیریت استراتژیک برایسون به عنوان نمونهای از نقد تئوری ها است. چرا که مدل برایسون در زمینه برنامه ریزی راهبردی در سازمان های عمومی و غیر انتفاعی ...
بیشتر
مرور انتقادی اولین گام در شناخت دقیق و عمیق تئوری ها و مدخلی جهت ورود به نظریهپردازی در حوزهای خاص است. هدف این مقاله تاکید بر گسترش فرهنگ نقد در ادبیات سازمان و مدیریت و مرور انتقادی مدل مدیریت استراتژیک برایسون به عنوان نمونهای از نقد تئوری ها است. چرا که مدل برایسون در زمینه برنامه ریزی راهبردی در سازمان های عمومی و غیر انتفاعی یکی از شناخته شدهترین مطالعات است و تاکنون مطالعات پژوهشی و همچنین برنامهریزیهای راهبردی متعددی در سازمان های عمومی و غیر انتفاعی از این مدل استفاده کردهاند.این پژوهش با بهرهگیری از روش نقد تلفیقی به تحلیل و واکاوی این مدل پرداخته است که بر اساس ویژگیهای محتوایی، روش شناسی، تاریخی و همچنین زندگی شخصی و حرفه ای نظریه پرداز آن به واکاوی و نقد میپردازد. نتایج پژوهش نقاط قوت و ضعف مدل را خصوصا به لحاظ محتوایی و روش شناسی مورد بحث قرار میدهد و تاثیرات بسترهای فکری، اجتماعی، تاریخی و زندگی شخصی نظریه پرداز بر مدل را تبیین کرده و در خصوص کاربرد مدل در سازمان های ایرانی بحث میکند.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی؛ المیرا شاکری؛ شیدا عرفای جمشیدی
چکیده
با توجه به لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه جهت استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری میباشد. هدف از مقاله حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی میباشد. روش ارزیابی و نقد این اثر، اسنادی- تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم ...
بیشتر
با توجه به لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه جهت استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری میباشد. هدف از مقاله حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی میباشد. روش ارزیابی و نقد این اثر، اسنادی- تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی و محتوایی اثر میباشد. به طور کلی از نظر بررسی شکلی اثر، کیفیت شکلی اثر خوب بوده، با وجود این، نقاط ضعف شکلی اثر عبارت هستند از: عدم استفاده از نماد و نشان مشخصی از مدیریت رفتار سازمانی در طرح روی جلد کتاب، عدم استفاده از جداول، نمودارها و اشکال در داخل متن میباشد. به لحاظ محتوا، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی یکی از نقاط قوت اثر میباشد. هر چند اثر از عدم نظم منطقی و انسجام محتوایی، عدم دقت محتوایی، نقایص محتوایی رنج میبرد. به طور کلی تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی در اختیار برنامهریزان و مؤلفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.
مدیریت و سیاستگذاری
سعید آزاده؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد زاهدی
چکیده
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجامشده است.این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر رویکرد، اکتشافی، و ازلحاظ نحوه تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) ...
بیشتر
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجامشده است.این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر رویکرد، اکتشافی، و ازلحاظ نحوه تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) میباشد.در فاز کیفی، گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد، اساتید و مشاورین برجسته حوزه مدیریت سازمان بهعنوان جامعه آماری درنظر گرفته شدند. با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 9 نفر از خبرگان مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، کلیه کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران بهعنوان جامعه در نظر گرفته شدند .377 بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در فاز کیفی تحقیق، مصاحبههای عمیق و غیر ساختاریافته با خبرگان بود. دادهها براساس روش تئوری داده بنیاد (کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی تحقیق نیز، از پرسشنامهای بسته و محقق ساز استفاده شد. و جهت انجام تجزیهوتحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS، LISREL و smart-PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که کنش جمعی درون و میان لایههای ساختاری سازمان از طریق بازطراحی فرایندهای سازمانی میتواند موجبات اعتماد درونسازمانی در آموزشوپرورش تهران را رقم زند.
مدیریت و سیاستگذاری
عبدالمؤمن حکیمی؛ علی اصغر شعاعی
چکیده
معرفتشناسی ترازو و معیار سنجش است. در دانش مدیریت عیار پدیدههای سازمانی با علم سنجش و جایگاه خود علم نیز با معرفتشناسی(اپیستمولوژی) سنجیده میشود. معرفت شناسی به عنوان محور تحلیل بسیاری فرآیندهای مدیریتی است که بدون شناخت صحیح آن، شاید سازمان ها با چالش جدی در مواجهه ی با افراد در سازمان مواجه شود. بررسی و نقد معرفتشناسی ...
بیشتر
معرفتشناسی ترازو و معیار سنجش است. در دانش مدیریت عیار پدیدههای سازمانی با علم سنجش و جایگاه خود علم نیز با معرفتشناسی(اپیستمولوژی) سنجیده میشود. معرفت شناسی به عنوان محور تحلیل بسیاری فرآیندهای مدیریتی است که بدون شناخت صحیح آن، شاید سازمان ها با چالش جدی در مواجهه ی با افراد در سازمان مواجه شود. بررسی و نقد معرفتشناسی نظریه داگلاس مک گریگور است که از چهار مؤلفه به نامهای ماهیت، موضوع، ابزار، منبع و اعتبار شکل یافته است. روش: نقد معرفتشناسی نظریه یادشده با کاربست روش کیفی تفسیر موضوعی برون قرآنی استنطاقی صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که قرآن تنها اتکاء به عقل و یافتههای بشری را برای شناخت کافی ندانسته و تجربه، حس و استقرا را گامهای مقدِمی برای شناخت کامل و مطمئن که متکی بر ایمان قلبی، برهانهای عقلی و نقلی(قرآن و سنت) که دارای ماهیت واقعنمایانه با دو نگاه عمودی( با خالق) و افقی (رفتارهای جوارحی و جوانحی مخلوق و تمام هستی) میداند. از نگاه قرآن ابزارهای شناخت تنها استقرایی نظیر مشاهده و آزمایش مبتنی بر رفتارهای انسان نیست؛ بلکه منابع آن دارای گسترهی فراوانی همچون وحی، عقل، قلب، حس و تمام هستی است که دارای اعتبار نامحدود و نسبت به مکتب مذکور دارای دیدگاه متفاوت است.
مدیریت و سیاستگذاری
شیما صفرمحمدلو؛ ناهید فتحی؛ علیرضا کوشکی
چکیده
در زمینه مدیریت استراتژیک، منابع متعددی تدوین شده که در کشور ایران یکی از محبوبترین آنها، کتاب "مدیریت استراتژیک" فرد آر.دیوید(Fred R. David) ترجمه دکتر اعرابی و پارساییان است. هدف این پژوهش، بررسی و نقد این کتاب میباشد. پژوهش حاضر، دارای رویکرد انتقادی بوده و از ابزار کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم ...
بیشتر
در زمینه مدیریت استراتژیک، منابع متعددی تدوین شده که در کشور ایران یکی از محبوبترین آنها، کتاب "مدیریت استراتژیک" فرد آر.دیوید(Fred R. David) ترجمه دکتر اعرابی و پارساییان است. هدف این پژوهش، بررسی و نقد این کتاب میباشد. پژوهش حاضر، دارای رویکرد انتقادی بوده و از ابزار کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی استفاده شده است. بررسی انتقادی در تحقیق، شامل نویسنده، شکل ظاهری، ساختار و محتوای کتاب بود. براساس یافتهها، در جامعه دانشگاهی بینالمللی، دیوید بهعنوان یک متفکر در حوزه استراتژیک شناخته نمیشود. کتاب دیوید دارای ساختار منطقی خوبی است و از نظر یک کتاب علمیمیتوان وزن مناسبی برای آن قائل شد. ضمنا، فصلبندی کتاب براساس محتوای آن خوب است و نویسنده سعی کرده سرفصلهای اصلی مدل خود را در فصلهای مختلف کتاب بگنجاند. از نظر کیفیت محتوا نیز کتاب از دیدگاه خواننده (نه از دیدگاه یک فرد اجرایی)، مطلوب است. مزیت اصلی کتاب، رویکرد انتفاعی ابزارهای ارائه شده و ضعف اصلی کتاب را میتوان در عدمبیان مبانی علمیو دیدگاه افراد صاحبنظر در زمینه مدیریت استراتژیک در فصول کتاب، و نیز اشکالاتترجمه متن اصلی و اشکال در ادبیات و نگارش فارسی دانست.
مدیریت و سیاستگذاری
سمیه قراگوزلو؛ فائزه ناطقی؛ مهناز جلال وندی
چکیده
هدف از این تحقیق ارائه الگوی توسعه توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر ازنظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی به روش داده بنیاد گلیزری بود. جامعه آماری در پیشینه مطالعاتی را کلیه متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس، مراجع مرتبط و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور جمهوری اسلامی ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائه الگوی توسعه توانمندی کارآفرینی نسل جوان کشور در بستر برنامهریزی درسی آموزش عالی بود. تحقیق حاضر ازنظر هدف، توسعهای و بهصورت کیفی به روش داده بنیاد گلیزری بود. جامعه آماری در پیشینه مطالعاتی را کلیه متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس، مراجع مرتبط و اسناد بالادستی نظام آموزشوپرورش کشور جمهوری اسلامی ایران تشکیل داد روش نمونهگیری از این جامعه هدفمند بود و در بخش مصاحبه با خبرگان جامعه تحقیق شامل 15 نفر متخصص حوزه برنامه درسی و کارآفرینی بود که به روش گلوله برفی و در حد اشباع نظری انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که در بخش پیشینه تحقیق در قالب 8 عامل تعداد 46 مؤلفه استخراج و در بخش مصاحبه با خبرگان 71 مؤلفه و در قالب 12 عامل استخراج شد که نهایتاً موارد تکراری و مشابه حذف و موارد نهایی که شامل 100 مؤلفه در قالب 12 عامل بود استخراج شد که در شرایط علّی عواملی چون خلاقیت و نوآوری، رهبری، تجربه کارآفرینانه و آموزش، همچنین در شرایط مداخلهگر پنج عامل کارگروهی، پشتکار، ریسکپذیری، استقلالطلبی و مثبت اندیشی و در شرایط زمینهای سه عامل اصلی آشناسازی با صنعت، ویژگیهای دانشگاه و پشتیبانی و زیرساخت مؤثر بر الگوی برنامههای درسی بر اساس شاخصهای کارآفرینی شناسایی و تعیین شدند.
مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
مدیریت منابع انسانی به سیاستها، اقدامات، و نظامهای تأثیرگذار در رفتارها، نگرشها، و عملکرد کارکنان اشاره دارد. در حوزۀ مدیریت منابع انسانی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک بهدلیلی مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، بهقلم سیدرضا سیدجوادین، از جامعترین کتابهایی ...
بیشتر
مدیریت منابع انسانی به سیاستها، اقدامات، و نظامهای تأثیرگذار در رفتارها، نگرشها، و عملکرد کارکنان اشاره دارد. در حوزۀ مدیریت منابع انسانی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک بهدلیلی مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند. کتاب مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، بهقلم سیدرضا سیدجوادین، از جامعترین کتابهایی است که در زمینۀ مدیریت منابع انسانی بهرشتۀ تحریر درآمده و ازهمینرو سالها بهعنوان منبع درسی و مأخذ اصلی مطالعه برای آزمون تحصیلات تکمیلی محسوب میشده است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی با ذکر شواهد و مستندات و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشدۀ شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیتِ محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، و سازواری اثر با ارزشهای اسلامی است. درعینحال، این اثر نقاط ضعفی دارد که از مهمترین آنها میتوان به فقدان رویکرد کاربردی و مسئلهمدار، بهرهگیری ناکافی از محتوا و روشهای ارائۀ خلاقانه، روزآمدنشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعددِ کتاب، و شیوۀ ارجاعدهی نامناسب اشاره کرد که همۀ آنها درصورت توجه تصحیحپذیر است.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول استادی؛ روح اله تولایی
چکیده
مدیریت اسلامی علمی است که در جمهوری اسلامی ایران اجراییشدن آن بیشتر موردانتظار است. محققان دینی ـ مدیریتی نیز در این حوزه تحقیقات بیشتری انجام دادهاند. یکی از این محققان حجۀالاسلام ولیالله نقیپورفر است که در دهۀ 1370 کتابی با عنوان اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن نوشت. این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب ارزشمند میپردازد ...
بیشتر
مدیریت اسلامی علمی است که در جمهوری اسلامی ایران اجراییشدن آن بیشتر موردانتظار است. محققان دینی ـ مدیریتی نیز در این حوزه تحقیقات بیشتری انجام دادهاند. یکی از این محققان حجۀالاسلام ولیالله نقیپورفر است که در دهۀ 1370 کتابی با عنوان اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن نوشت. این پژوهش به نقد و بررسی این کتاب ارزشمند میپردازد تا محاسن و کاستیهای آن را موردبررسی قرار دهد. در این پژوهش بعد از معرفی نویسنده و خلاصهای از کتاب به پیشینۀ تحقیقات انجامشده در حوزۀ مدیریت اسلامی پرداخته میشود تا با استفاده از تحقیقات پیشین نقد و بررسی دقیق این کتاب انجام گیرد. از نظر شکلی و ساختاری کتاب محاسنی دارد، مانند استفاده از مقدمات غنی برای آمادهکردن خواننده برای مطالب اصلی و همچنین نگارش سادۀ اصول پنجگانه. از معایب آن وجود ایرادهای نگارشی، علائم سجاوندی، نداشتن بخش فهرست اَعلام، و ... است. از منظر محتوایی نیز کتاب از روش استناد به آیات و روایات برای اثبات مطالب خود استفاده کرده و تنها به پنج اصل عدم تقدم بر خدا و رسول، آخرتگرایی، وحدت و هماهنگی، اِعمال مدیریت براساس اختیار نیروها، و اعمال مدیریت براساس بصیرت نیروها اکتفا کرده که بهصورت مفصل به نقد این اصول پرداخته میشود.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ شیدا عرفای جمشیدی؛ شادی عرفای جمشیدی؛ مجتبی رمضانی
چکیده
هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک هلدینگ؛ چارچوبی برای استراتژیهای سرپرستی است. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. کیفیت شکلی اثر خوب است و بهطور کلی قواعد عمومی نگارش تا حد امکان رعایت ...
بیشتر
هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک هلدینگ؛ چارچوبی برای استراتژیهای سرپرستی است. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. کیفیت شکلی اثر خوب است و بهطور کلی قواعد عمومی نگارش تا حد امکان رعایت شده است. باوجوداین، نقاط ضعف شکلی اثر عبارت است از استفادهنکردن از نماد و نشان مشخصی از مدیریت استراتژیک هلدینگ در طرح روی جلد کتاب، رعایتنکردن تناسب حجم فصلها، و جذابیتنداشتن شکلها. بهلحاظ محتوا، پرداختن به موضوع مدیریت استراتژیک هلدینگ بهمنزلۀ بُعدی مستقل از ابعاد استراتژی بنگاه مادر یکی از نقاط قوت این اثر است و نخستین اثر در رابطه با این موضوع است، هرچند اثر نظم منطقی، انسجام محتوایی، سلاست و روانی در متن، مثالهایی عینی از بنگاههای ایرانی ندارد. درکل، تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیینشده و اصول علمی، در اختیار برنامهریزان و مؤلفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.
مدیریت و سیاستگذاری
صادق حسنی مقدم؛ روح الله تولایی؛ غلامرضا گودرزی؛ میثم بابایی
چکیده
در سالهای اخیر به دلایل مختلف، ازجمله مطرحشدن مدیریت در غرب بهعنوان یک دانش مستقل و ضرورتهای اجتماعی جوامع اسلامی برای بهرهگیری از مدیریت اسلامی در ادارۀ جامعه و سازمانها، برخی از دانشمندان اسلامی کوشیدهاند تا کتابهایی را با محتوای مدیریت اسلامی با درنظرگرفتن پیشفرضهای نظریهای گوناگون تألیف کنند. یکی از کتابهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر به دلایل مختلف، ازجمله مطرحشدن مدیریت در غرب بهعنوان یک دانش مستقل و ضرورتهای اجتماعی جوامع اسلامی برای بهرهگیری از مدیریت اسلامی در ادارۀ جامعه و سازمانها، برخی از دانشمندان اسلامی کوشیدهاند تا کتابهایی را با محتوای مدیریت اسلامی با درنظرگرفتن پیشفرضهای نظریهای گوناگون تألیف کنند. یکی از کتابهای ارزشمند در این زمینه مدیریت اسلامی نوشتۀ افجهای است. در این مقاله، ضمن بررسی اجمالی کتاب حاضر و با بیان نوع نگاهها به مدیریت اسلامی و همچنین نگاههای فرانظریهای متفاوت به مدیریت اسلامی، به نقد شکلی، نظری، و محتوایی از طریق کاربرد تکنیک فراتئوری و استفاده از روش تحلیل محتوای اثر به این کتاب پرداخته شده و درپایان پیشنهاد شده که ضمن ویرایش فنی و ادبی کتاب، به غنای محتوایی آن توجه بیشتر شود و موضوع تکلیفگرایی در فصول مربوط به برنامهریزی و نظارت و کنترل موردبحث قرار گیرد.
مدیریت و سیاستگذاری
وحید خاشعی ورنامخواستی؛ الهام سادات صبور ابوانی
چکیده
تغییرات جاری بیانگر آن است که تلاش سازمانها در انطباق با شرایط خارجی برای بقا بیشتر تکامل طبیعی بوده است تا تلاش هشیارانه. استراتژی براثر نیاز مبرم و فزاینده به واکنش نشاندادن به تغییرات بازار درحال تکامل است؛ همان نیازی که در مسطحکردن سلسله مراتب سازمانی نقش دارد، این حذفِ لایههای مدیریتی بر شیوههای خلق استراتژیهای ...
بیشتر
تغییرات جاری بیانگر آن است که تلاش سازمانها در انطباق با شرایط خارجی برای بقا بیشتر تکامل طبیعی بوده است تا تلاش هشیارانه. استراتژی براثر نیاز مبرم و فزاینده به واکنش نشاندادن به تغییرات بازار درحال تکامل است؛ همان نیازی که در مسطحکردن سلسله مراتب سازمانی نقش دارد، این حذفِ لایههای مدیریتی بر شیوههای خلق استراتژیهای سازمانی اثرگذار است. از دهۀ 1990 پیرو پاسخگونبودن طرحهای استراتژیک تجویزی، پارادایم جدیدی در حوزۀ مدیریت استراتژیک و تصمیمگیری با نام رویکرد مبتنیبر شواهد پا به عرصۀ ظهور گذاشت. پژوهش از نظر هدف بنیادین و در زمرۀ پژوهشهای آمیختۀ اکتشافی است. در این پژوهش محقق ضمن داشتن نگاه آسیبشناسی به تصمیمات استراتژیک، که در رأس شرکتهای بیمهای گرفته میشود، ابتدا مدل تصمیمگیری استراتژیک مبتنیبر شواهد را با استفاده از تئوری دادهبنیاد و مدل پارادایمی اشتراووس و کوربین طراحی میکند، سپس درجۀ اهمیت عوامل شناساییشده در مدل را بهروش دلفی فازی تعیین میکند.