مدیریت و سیاستگذاری
زهرا رجایی؛ غلامرضا ملک زاده
چکیده
مقاله حاضر به معرفی، بررسی و نقدکتاب تئوری های سازمان: اسطورهها جی ام شفریتز؛ استیون اوت ، ترجمه دکتر علی پارسائیان میپردازد. این اثر توسط انتشارات ترمه چاپ و منتشر شده است. روش تحقیق از نوع نقد کیفی کتاب مورد بررسی و به صورت موردی انجام شده است. نتایج نشان داد که کتاب، اثری ارزشمند در حوزۀ تئوری سازمان است و امتیازات و نوآوری ها ...
بیشتر
مقاله حاضر به معرفی، بررسی و نقدکتاب تئوری های سازمان: اسطورهها جی ام شفریتز؛ استیون اوت ، ترجمه دکتر علی پارسائیان میپردازد. این اثر توسط انتشارات ترمه چاپ و منتشر شده است. روش تحقیق از نوع نقد کیفی کتاب مورد بررسی و به صورت موردی انجام شده است. نتایج نشان داد که کتاب، اثری ارزشمند در حوزۀ تئوری سازمان است و امتیازات و نوآوری ها و ساختار منسجمی دارد. با توجه به اینکه مقالات اصلی نویسندگان آورده شده است ایده نو و بدیع به حساب می آید که توجه علاقمندان این رشته را برای خواندن مقالات اصلی نویسندگان مضاعف میکند و از این لحاظ دارای نوآوری بوده و آن را از سایر کتب تئوری سازمان متمایز کرده است. در این کتاب ارائه کلیات ابتدای هر فصل به قلم شفریتز و اوت سپس ارایه مقالات مرتبط در هر دیدگاه و ارائه منابع و ماخذ هر مقاله به جمع بندی بهتر مطالب برای مخاطب کمک می نماید اگر چه با توجه به نسخه های جدیدتر کتاب به زبان انگلیسی، دو فصل ومجموعه مقالاتی به چاپ جدید افزوده شده است که از این لحاظ نیازمند روزآوری است.
مدیریت و سیاستگذاری
احسان عابدی؛ پریا پورمنصور
چکیده
تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی کالاها و خدمات را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد. با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک به دلیلی، مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند؛ از جمله کتاب"تحقیقات بازاریابی (نگرشی کاربردی)" به ...
بیشتر
تیم تحقیقات بازاریابی با مطالعهای نظاممند و عینی، مشکلات مربوط به بازاریابی کالاها و خدمات را شناسایی و گامهایی در جهت رفع آن برمیدارد. با توجه به اهمیت تحقیقات بازاریابی، کتابهای مرجع زیادی وجود دارد که هریک به دلیلی، مشروعیت و مقبولیت مناسبی میان خوانندگان کسب کردهاند؛ از جمله کتاب"تحقیقات بازاریابی (نگرشی کاربردی)" به تألیف و ترجمه دکتر داور ونوس، دکتر عبدالحمید ابراهیمی و دکتر احمد روستا که با پانزده بار تجدید چاپ، از مهمترین منابع درسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی میباشد. به همین منظور، در این مقاله به کمک روش توصیفی- تحلیلی و همچنین ذکر شواهد و مستندات بر مبنای معیارهای ارزیابی معرفی شده از سوی شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بیطرفانه این اثر از دو منظر ساختاری (شکلی) و محتوایی پرداخته شده و نقاط قوت و قابل بهبود آن بیان شده است. نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که این اثر با متنی روان توانسته مطالب جامعی را به همراه مثالهای کاربردی در حوزه تحقیقات بازاریابی پوشش دهد؛ در مقابل نیز، روزآمد نشدن موضوعات بهرغم تجدید چاپهای متعدد از جمله مواردی است که قابلیت بهبود دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
پژوهشگران بنیانهای چهارگانهای برای جبران خدمات کارکنان قائلاند که شامل جایگاه شغل، جایگاه فرد، عضویت و عملکرد است. مقاله حاضر با اتکای به این بنیانها درصدد است با روششناسی رئالیسم انتقادی و روش دلالتپژوهی به نقد یکی از کتابهای مطرح در زمینه جبران خدمات کارکنان بپردازد. روش دلالتپژوهی به عنوان یکی از روشهای ذیل روششناسی ...
بیشتر
پژوهشگران بنیانهای چهارگانهای برای جبران خدمات کارکنان قائلاند که شامل جایگاه شغل، جایگاه فرد، عضویت و عملکرد است. مقاله حاضر با اتکای به این بنیانها درصدد است با روششناسی رئالیسم انتقادی و روش دلالتپژوهی به نقد یکی از کتابهای مطرح در زمینه جبران خدمات کارکنان بپردازد. روش دلالتپژوهی به عنوان یکی از روشهای ذیل روششناسی رئالیسم انتقادی کمک کرد از سهمیاریهای یک رشته مطالعاتی (مدیریت جبران خدمات) و یـک چـارچوب (چهار پی)، به مثابه منبع اخذ دلالت برای نقد موضوع مطالعاتی مقاله بهره گرفته شود. کتاب دستنامه مدیریت و اجرای پاداش کارکنان به قلم مایکل آرمسترانگ که با عنوان مدیریت جبران خدمات به فارسی ترجمه شده، از آن جهت برای نقد انتخاب شد که به عنوان یکی از مهمترین منابع درسی رشته مدیریت و سیاستگذاری مدیریتی تدریس میشود. این مقاله ضمن پرداختن به اصول پایهای چهارگانه جبران خدمات، به نقد اثر مذکور و ارائه دلالتهای احصایی و بدیلهای پژوهش در این حوزه میپردازد. نتایج نشان داد، برای جامعیتِ محتوای یک اثر آموزشی- پژوهشیِ مدیریت جبران خدمات کارکنان، شمولیت چهارگانه اساسی جبران خدمات به صورت صریح و نَه حتی تَلویحی، ضروری است.
مدیریت و سیاستگذاری
فاطمه براتلو
چکیده
مقاله حاضر در بررسی انتقادی کتاب «اخلاق مدیریت» نگاشته تامسکلیکاور (2010)، رویکرد کلی نویسنده، ابزارهای مفهومی به کارگرفتهشده و نیز شیوة استدلال را مورد توجه قرار دادهاست. به زعم نویسنده، مدیریت خصوصاً مدیریت کسب و کار بدلیل اهمیتی که برای بقای سازمان قائل است، اصل بنیادین خود را بر افزایش نفع و کسب سود قرار داده، از این ...
بیشتر
مقاله حاضر در بررسی انتقادی کتاب «اخلاق مدیریت» نگاشته تامسکلیکاور (2010)، رویکرد کلی نویسنده، ابزارهای مفهومی به کارگرفتهشده و نیز شیوة استدلال را مورد توجه قرار دادهاست. به زعم نویسنده، مدیریت خصوصاً مدیریت کسب و کار بدلیل اهمیتی که برای بقای سازمان قائل است، اصل بنیادین خود را بر افزایش نفع و کسب سود قرار داده، از این رو اخلاقمندی مسألة بنیادینش نبوده و حتی میتواند در مواردی بنا به ضرورت تمایلات و گرایشهای غیراخلاقی هم پیشهکند. نویسنده به عنوان نظریهپرداز حوزة اخلاقِ مدیریت از منظری تاریخی هم تلاش کرده تا نشان دهد مدیریت کسبوکار همواره با تجارب غیراخلاقی همراه بوده، تجربهای که به صورت نوعی بردگی مدرن تا عصر حاضر ادامهدار بودهاست. او بر این اعتقاد است که اخلاق مدیریت به عنوان میانرشتهای که از حیث موضوع شاخهای از دانش مدیریت محسوب میشود در عمل ناگزیر باید با فلسفه عجینتر باشد. در نهایت گرچه نویسنده توانسته مغایرت ذاتی مدیریت بویژه مدیریت کسب وکار را با اخلاق نشان دهد و بر این مبنا راهکاری هم ارائه کند، اما اینکه نویسنده موفق به ارائه نظریة متفاوتی در حوزه «اخلاقِ مدیریت» شدهباشد، محل تردید و تأمل است.
مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
آشنایی با روششناسیِ پژوهش از الزامات انجام هر طرح پژوهشی است. آنچه در اکثر آثار تألیفی یا ترجمه مشاهده میشود، تمرکزِ صرف بر آموزشِ یک یا چند روش پژوهش است. کتاب راهنمای روشهای آمیخته در پژوهشهای علوم رفتاری و اجتماعی، رویکرد متفاوتی دارد و با پیگیری اهداف سهگانه تبیین گرایشهای فلسفی، صورتبندی روششناسی و روش و در نهایت ...
بیشتر
آشنایی با روششناسیِ پژوهش از الزامات انجام هر طرح پژوهشی است. آنچه در اکثر آثار تألیفی یا ترجمه مشاهده میشود، تمرکزِ صرف بر آموزشِ یک یا چند روش پژوهش است. کتاب راهنمای روشهای آمیخته در پژوهشهای علوم رفتاری و اجتماعی، رویکرد متفاوتی دارد و با پیگیری اهداف سهگانه تبیین گرایشهای فلسفی، صورتبندی روششناسی و روش و در نهایت کاربرد پژوهشهای آمیخته، به رشته تحریر درآمده است. تمایز در هدف، که کتاب را در قیاس با دیگر آثار این حوزه برجسته میسازد، دلیل انتخاب آن برای نقد و بررسی بود. ترجمه فارسی کتاب، اثر تشکری و تدلی بر اساس معیارهای ارزیابی شورای نقد و بررسی متون و و کتب علوم انسانی در دو ساحت نقد ساختاری و نقد محتوایی، بررسی شد. نقاط قوت اصلی کتاب، تمرکز بر چهار رکن پارادایمهای پژوهش یعنی هستیشناسی، شناختشناسی، ارزششناسی و موکداً روششناسی پژوهشهای آمیخته، تعدد و تنوع دیدگاهها، بهره گیری از پیشگامان حوزه روشهای پژوهش در نگارش فصول و نیز استفاده از منابع دستاول و معتبر، ارائه مثال و مطالعات موردی بود. در عین حال، اثر نقاط قابل بهبودی دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به همپوشانی زیاد در محتوای برخی فصول، نامگذاری و نحوه چینش فصول و ترجمه تحتاللفظی برخی جملات اشاره کرد.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ احمد فتحی عبدالهی؛ لطف اله تقی زاده
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب مکاتب و تئوریهای مالی و حسابداری است. در این پژوهش از روش کاوشگری فلسفی انتقادی جهت بررسی کتاب استفاده شد. ابزار مورد استفاده شامل کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. در پیشگفتار، این کتاب جهت بهرهمندی دانشجویان معرفی و در مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری از سوی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب مکاتب و تئوریهای مالی و حسابداری است. در این پژوهش از روش کاوشگری فلسفی انتقادی جهت بررسی کتاب استفاده شد. ابزار مورد استفاده شامل کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. در پیشگفتار، این کتاب جهت بهرهمندی دانشجویان معرفی و در مقطع کارشناسی ارشد رشته حسابداری از سوی برخی اساتید به صورت منبع معرفی میگردد و در شورای عالی وزارت علوم، از جمله سرفصلهای اصلی اشاره شده برای درس تئوری حسابداری، توانمندسازی دانشجویان در درک ماهیت تئوری و روشهای استدلال بیان شدهاند، نتایج تحلیل محتوای کیفی نشان داد در خصوص این موارد مطالب چندانی ارائه نشده و کتاب انطباق کمی با سرفصلهای وزارت علوم دارد. همچنین، از آنجایی که تئوریهای حسابداری و مالی اساسا به موارد بحث برانگیزی چون بهره، سود و مالکیت میپردازند، لذا ناکافی بودن تبیینها و مثالهای روشن و استفاده بسیار کم از نظریههای مکاتب مختلف علیالخصوص مکتب اسلام در خصوص مسائل مالی و حسابداری و مسائل کاربردی از نقاط ضعف دیگر اثر میباشد. به طور کلی، اثر از جنبه گردآوری و دستهبندی تئوریها از خلاقیت و نوآوری نسبی برخوردار بوده ولی به لحاظ بکارگیری در امر آموزش نقاط ضعف عمدهای دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
مرجان ابراهیمی؛ جعفر حسین پور سعادت آبادی؛ اسفندیار دشمن زیاری؛ مجتبی معظمی؛ بی بی سادات میراسماعیلی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارائة مدل رهبری فناورانه آموزش مجازی در راستای پیشبرد برنامههای آموزشی مدارس ابتدایی با رویکرد ترکیبی اجرا گردید. پژوهش از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعة آماری در بخش کیفی را خبرگان آشنا به رهبری فناورانه، شامل میشوند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارائة مدل رهبری فناورانه آموزش مجازی در راستای پیشبرد برنامههای آموزشی مدارس ابتدایی با رویکرد ترکیبی اجرا گردید. پژوهش از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعة آماری در بخش کیفی را خبرگان آشنا به رهبری فناورانه، شامل میشوند؛ که این افراد، بهصورت هدفمند از نوع معیاری، برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (16 مصاحبه با 16 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمی) اقدام به ساخت پرسشنامه نموده در بین مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران توزیع گردید(235 مدیر مدرسه دولتی و 215 مدیر مدرسه غیرانتفاعی). بهمنظور تجزیهوتحلیل از کدگذاری در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی استفاده گردید. در بخش کیفی مشخص گردید که مقولهها در قالب 9 مقوله و 37 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (3 مقوله)، مقوله اصلی: رهبری فناورانه آموزش مجازی (1 مقوله)، راهبردها (1 مقوله)، شرایط زمینهای (1 مقوله)، شرایط مداخلهگر (2 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر 6 مؤلفهی اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. به مدیران مربوطه، پیشنهاد میگردد در زمان انتخاب مدیران به نگرش و توانمندیهای فنّاورانه آنها توجه کنند.
مدیریت و سیاستگذاری
علی آقا صفری؛ عبد الله توکلی
چکیده
مدیریت اقتضایی، مدعی است که در مدیریت، چیزی به نام بهترین اصول جهانشمول وجود ندارد. با عنایت به رهآوردهای رهیافت اقتضایی، ضروری است که معرفتشناسی آن، از منظر قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی، مورد تحلیل قرار گیرد؛ تاضمن بیان گزارههای کلام وحی در رد، تأیید، اصلاح و تکمیل معرفتشناسی مدیریت اقتضایی، با تمسک به آنها کاستیهای ...
بیشتر
مدیریت اقتضایی، مدعی است که در مدیریت، چیزی به نام بهترین اصول جهانشمول وجود ندارد. با عنایت به رهآوردهای رهیافت اقتضایی، ضروری است که معرفتشناسی آن، از منظر قرآن با بهرهگیری از روش استنطاقی، مورد تحلیل قرار گیرد؛ تاضمن بیان گزارههای کلام وحی در رد، تأیید، اصلاح و تکمیل معرفتشناسی مدیریت اقتضایی، با تمسک به آنها کاستیهای معرفتی شناسی آن را برطرف نمود. یافتهها نشان میدهد که معرفتشناسی در مدیریت اقتضایی مبتنی بر معرفت عینی و حسی بوده و علل و عوامل فرا طبیعی را در تبیین گزارههای طبیعی نادیده گرفته است. قرآن ضمن اشاره به کاستیهای مدیریت اقتضایی موضوع معرفت را خدا، انسان، طبیعت و درک چگونه وابستگی و پیوستگی آنها دانسته و تأکید میکند که انسان و محیط به شکل پیدا و پنهان از همدیگر تأثیر گرفته و بر یکدیگر اثر میگذارند و در نتیجه انسان میبایست با بهرهگیری از ابزار شبکهای از طریق ترکیب نگاه افقی به رابطه پدیدهها با هم و نگاه عمودی و طولی و رابطه آنها با خالقشان سهم خود را اخذ نماید. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که قرآن علاوه بر عقل و یافتههای تجربی، تأکید دارد که نمیتوان بدون وحی بهترین روشهایی را که منتهی به بهرهوری بیشتر میگردد ارائه نمود.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد جواد نائیجی
چکیده
با وجود اینکه پژوهشگران در مورد ماهیت و اهمیت کارآفرینی استراتژیک اتفاقنظر دارند، تعاریف متعدد این مفهوم، ابهامآفرین شده است. همچنین بیشتر معیارهای موجود ویژگی منحصربه فرد کارآفرینی استراتژیک را در نظر نگرفتهاند. هدف این مقاله، نقد و بازتعریف کارآفرینی استراتژیک و ابزارهای سنجش آن است. در این پژوهش، با بررسی سیستماتیک پژوهشهای ...
بیشتر
با وجود اینکه پژوهشگران در مورد ماهیت و اهمیت کارآفرینی استراتژیک اتفاقنظر دارند، تعاریف متعدد این مفهوم، ابهامآفرین شده است. همچنین بیشتر معیارهای موجود ویژگی منحصربه فرد کارآفرینی استراتژیک را در نظر نگرفتهاند. هدف این مقاله، نقد و بازتعریف کارآفرینی استراتژیک و ابزارهای سنجش آن است. در این پژوهش، با بررسی سیستماتیک پژوهشهای پیشین، نقاط اشتراک تعاریف کارآفرینی استراتژیک شناسایی شده است. هسته اصلی کارآفرینی استراتژیک، تعادل است و برای دستیابی به کارآفرینی استراتژیک موفق باید بر ایجاد تعادل میان کارآفرینی و مدیریت استراتژیک، شناسایی و بهکارگیری فرصتها و نوآوریهای بنیادین و تدریجی تاکید کرد. در این مسیر، بخش عمدهای از مقالاتی که در نشریه کارآفرینی استراتژیک به چاپ رسیده است، به ایجاد تعادل میان استراتژی و کارآفرینی پرداخته است. این مقاله سه پرسشنامهای را که برای سنجش کارآفرینی استراتژیک تدوین شدهاند مورد بررسی قرار داده است که نتایج بیانگر ناکامی این ابزارها در سنجش مفهوم منحصر به فرد کارآفرینی استراتژیک است. پرسشنامههای موجود به سنجش جداگانه مفاهیم کارآفرینی سازمانی و مدیریت استراتژیک پرداختهاند و اینکه از تلفیق این دو مفهوم، مفهوم جدیدی تحت عنوان کارآفرینی استراتژیک با ابعاد و وِیژگیهای متفاوت شکل گرفته است دیده نمیشود. یافته دیگر این است که به علت تعداد اندک مطالعات کمی در زمینه کارآفرینی استراتژیک، روایی و پایایی این پرسشنامهها در مطالعات دیگر کمتر مورد سنجش قرار گرفته است. از اینرو، پیشنهاد میشود پژوهشهای بیشتری هم برای آزمودن پرسشنامههای موجود و هم برای توسعه ابزارهای سنجش کارآفرینی استراتژیک صورت گیرد.
مدیریت و سیاستگذاری
سعید آزاده؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد زاهدی
چکیده
توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهه 1980 شروع و در طول چند دهه گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف موردمطالعه قرارگرفته است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است. اعتماد در میان افراد و کارکنان، باعث ثبات، وحدت و انسجام درونسازمانی، ارتقای کارایی و اثربخشی گروهها و زمینهساز همکاری، مشارکت و ارتباطات مؤثراست. ...
بیشتر
توجه به مفهوم اعتماد در مدیریت از دهه 1980 شروع و در طول چند دهه گذشته از زوایا و رویکردهای مختلف موردمطالعه قرارگرفته است. اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است. اعتماد در میان افراد و کارکنان، باعث ثبات، وحدت و انسجام درونسازمانی، ارتقای کارایی و اثربخشی گروهها و زمینهساز همکاری، مشارکت و ارتباطات مؤثراست. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درون سازمانی از طریق کنش جمعی در آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی هست. جامعه آماری این پژوهش نه نفر از خبرگان شامل مدیران ارشد آموزشوپرورش شهر تهران، اساتید و مشاوران برجسته حوزه مدیریت سازمان بودند که مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. انتخاب خبرگان و انجام مصاحبه با آنها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پسازآن متوقف شد. در این پژوهش، ازآنجاییکه از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق و غیر ساختاریافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاریهای سهگانه باز، محوری و انتخابی، مدل مفهومی تحقیق طراحی شد. در این مدل 13 مقوله شناساییشده که در قالب متغیرهای علّی، محوری، زمینهای، محیطی، راهبردی و پیامدی دستهبندی شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که آموزشوپرورش شهر تهران، در جهت تقویت اعتماد درونسازمانی میتواند از اهرمی به نام کنش جمعی درون و میان لایههای ساختاری سازمان خود استفاده کند.
مدیریت و سیاستگذاری
الهام ابراهیمی
چکیده
امروزه اندیشمندان و سیاستگذاران برای مدیریت منابع انسانی نقشهای جدیدی متصورند که یکی از مهمترین آنها «ابتنا بر شایستگی» در همۀ کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامهریزی و انتخاب بهمثابۀ فرایندهای ورودی تا توسعه، نگهداشت، و فرایندهای خروجی منابع انسانی است. هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب مدیریت منابع انسانی ...
بیشتر
امروزه اندیشمندان و سیاستگذاران برای مدیریت منابع انسانی نقشهای جدیدی متصورند که یکی از مهمترین آنها «ابتنا بر شایستگی» در همۀ کارکردهای مدیریت منابع انسانی از برنامهریزی و انتخاب بهمثابۀ فرایندهای ورودی تا توسعه، نگهداشت، و فرایندهای خروجی منابع انسانی است. هدف این مقاله، نقد و بررسی کتاب مدیریت منابع انسانی مبتنیبر شایستگی، اثر دیوید دوبوا و دیگران اوست. در این مقاله، برمبنای دو روش نقد صورتگرایانه که بر فرم یعنی عناصری مانند ساختار و نگارش متمرکز است، نقد پژوهشی که به محتوا اصالت میدهد، و نیز براساس معیارهای شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی به نقد اثر پرداخته شده است. یافتهها نشان داد که نقاط قوت اصلی کتاب برخورداری توأمان از هر دو دیدگاه نظری و کاربردی، توجه به بافتار سازمانی در کاربرد شایستگیها، و مقابله و مقایسۀ فرایندهای سنتی با فرایندهای شایستگیمحور منابع انسانی است. درعینحال، این کتاب نقاطی بهبودیافتنی دارد که از مهمترین آنها میتوان به روزآمدنبودن منابع بهرغم تجدیدچاپ کتاب، اشاره به موضوعات کمارتباط با مفهوم اصلی کتاب، و لزوم تبیین شیوههای جدید فرایندهای مدیریت منابع انسانی در رویکرد شایستگیمحور اشاره کرد. درپایان، برمبنای یافتهها، پیشنهادهایی در دو سرفصل شکلی و محتوایی ارائه شده است.
مدیریت و سیاستگذاری
علیرضا بناگر؛ زهرا سعیدی رامیانی؛ نادی علیزاده؛ فرانک پایدار
چکیده
هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی بهرشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ...
بیشتر
هدف مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی؛ ابزارها و روشهای بهبود، اثر مهدی ابراهیمی بلانی، ویدا رشیدی، و سعید شهبازمرادی، است. این اثر در حوزۀ مدیریت و فرهنگ سازمانی بهرشتۀ تحریر درآمده و در چهار فصل و یک پیشگفتار تنظیم شده است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب، از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده شده است. به همین منظور، کتاب حاضر از نظر روش و سپس از نظر محتوا و ساختار موردارزیابی قرار گرفته است. همچنین، نقاط قابلبهبود بهمنظور غنیترشدن کتاب و بازکردن زمینههای دیگر تحقیق آورده شده است. نتیجۀ مطالعه اثر حاضر نشان داد که نویسندگان کتاب با رعایت اصول ارجاعدهی درقبال مطالب، جدولها، و نیز با ترکیب اثر با متون اسلامی میتوانند به اعتبار اثر بیفزایند و با بازنگری ساختاری و محتوایی هم میتوانند به غنای آن بیفزایند.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد حسن زاده؛ بهروز رسولی؛ سمیه جعفری
چکیده
بهباور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین جهت، اصطلاح راهبرد دانش بهمنظور روشنکردن داراییهای دانشی برای سازمان موردتوجه قرار گرفته است که درنهایت با اجرای مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارآیی سازمان میشود. ...
بیشتر
بهباور بسیاری از پژوهشگران، متخصصان، و مدیران، دانش از کلیدیترین داراییهای سازمانها و کسبوکارها در عصر کنونی است. در همین جهت، اصطلاح راهبرد دانش بهمنظور روشنکردن داراییهای دانشی برای سازمان موردتوجه قرار گرفته است که درنهایت با اجرای مدیریت دانش و تدوین راهبرد مدیریت دانش موجب بهبود کارآمدی و کارآیی سازمان میشود. کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش بهدنبال توضیح مفاهیمی همانند «راهبرد دانش» و «راهبرد مدیریت دانش» در چهار فصل بهرشتۀ نگارش درآمده است. این اثر از نخستین آثاری است که در زبان فارسی مفهوم راهبرد دانش را در کانون توجه گذاشته است. کتاب بر موضوع مهمی دست گذاشته که از نیازهای کلیدی و بهروز مدیران کسبوکارهاست، ولی تمایز میان مدیریت راهبردی، راهبرد دانش، مدیریت راهبردی دانش، و غیره در آن بهشکلی روشن بیان نشده است. هدف از نوشتۀ پیشرو بررسی کتاب راهبرد دانش و مدیریت دانش با روش «مرور نقادانه» و از دیدگاه ظاهری، ساختاری، و محتوایی، ضمن اشاره به نقاط قوت آن، است.
مدیریت و سیاستگذاری
رسول رنجبریان؛ زینب دلربائی
چکیده
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد ...
بیشتر
مدیریت دانش یکی از بهترین روشها برای حفظ و بهرهوری از سرمایههای دانشی است. مدیریت دانش ابزاری مدیریتی و فرایند ایجاد ارزش از داراییهای نامرئی سازمان است. هدف این مقاله نقد و بررسی انتقادی کتاب مبانی و نظریۀ مدیریت دانش دینبنیان و کاربردهای آن، اثر حسنعلی نعمتی شمسآباد، است. در این مقاله، تلاش میشود تا با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی، با ذکر شواهد، مستندات، و برمبنای معیارهای ارزیابی معرفیشده توسط شورای نقد و بررسی متون و کتب علوم انسانی، به نقد منصفانه و بدون سوگیری کتاب مذکور پرداخته شود. ابزار نقد کاربرگ نقد کتب درسی و دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی بود. نقدها از دو نظرگاه شکلی و محتوایی ارائه شدند. بر این اساس، نقاط قوت اصلی کتاب جامعیت محتوا، نگرش سیستمی، دیدگاه منسجم و ساختارمند به موضوعات، سازواری اثر با حکمت اسلامی، و الگوبرداری در منابع علمی ـ دانشگاهی، باتوجهبه منابع اسلامی، است. از کاستیها و نقاط قابلارتقا در کتاب این است که اثر رویکرد نظری دارد تا کاربردی. این مقاله با نگاه انتقادی بر ابعاد صوری و محتوایی اثر و با اتکا به استنادات پژوهشی سعی کرده است تا بر غنای مباحث کتاب بیفزاید.
مدیریت و سیاستگذاری
المیرا شاکری؛ کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی
چکیده
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها دقت کافی بهعمل آید. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی، است که انتشارات ترمه آن را در سال 1397 منتشر کرد. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی ...
بیشتر
نقد و تحلیل محتوای کتابهای دانشگاهی سبب میشود که در طراحی و سازماندهی مناسب آنها دقت کافی بهعمل آید. بر همین اساس، هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مبانی نورولیدرشیپ: رهبری سازمانی براساس علوم اعصاب، تألیف کیومرث احمدی، است که انتشارات ترمه آن را در سال 1397 منتشر کرد. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. براساس یافتههای تحقیق، نقاط قوت کتاب عبارتاند از: نوآوری در موضوع و میانرشتهایبودن آن، حروفنگاری، کیفت چاپ، و سازگاری با مبانی و اصول دینی و اسلامی. کاستیهای این کتاب نیز از این قرارند که روانی و رسایی لازم را ندارد، نظم منطقی مباحث بهدرستی رعایت نشده است، و برخی از مباحث اصلی بهکلی از قلم افتادهاند. بهعلاوه، اثر به ویرایش علمی و ادبی کامل نیاز دارد. کتاب حاضر، باوجود برخی امتیازات، برای رسیدن به طراز یک کتاب دانشگاهی، بهلحاظ شکلی، اصول تدوین، محتوا، و تحلیلها به بازخوانی و ویرایش اساسی نیاز دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
محمد شیخ زاده
چکیده
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بیتوجهی به بعد کاربردی و مهارتافزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتابهای مختلف رفتار سازمانی که در دانشکدههای مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس میشوند، ...
بیشتر
یکی از آسیبهای جدی آموزش مدیریت در ایران ضعف محتوای کتب درسی و بیتوجهی به بعد کاربردی و مهارتافزایی در نگارش آنهاست. هدف از این مقاله بررسی و مقایسۀ محتوای برخی کتب درسی مدیریت در حوزۀ رفتار سازمانی در داخل و خارج از کشور است. پس از بررسی کتابهای مختلف رفتار سازمانی که در دانشکدههای مدیریت داخل و خارج از کشور تدریس میشوند، چهار عنوان کتاب درسی رایج شامل دو کتاب داخلی از انتشارات سمت و دو کتاب خارجی از انتشارات مکگراهیل انتخاب شدند. سپس، با استفاده از روش تحقیق تطبیقی موردمحور و توافق و تفاوت این چهار کتاب براساس شاخصهای ظاهری و محتوایی تحلیل و بررسی شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که دو کتاب درسی داخلی عمدتاً با رویکردی نظری نگاشته شدهاند و محتوای آنها بهروز نیست، درحالیکه دو کتاب درسی خارجی با رویکرد کاربردی و مهارتافزایی تدوین شدهاند و از محتوایی منعطف، بهروز، و یکپارچه برخوردارند. درادامه، سرفصلها و محتوای یکی از کتابهای خارجی بهعنوان الگو با تفصیل بیشتری موردبررسی قرار میگیرد و درپایان، چهارچوبی برای تدوین و بازنگری کتب درسی مدیریت در ایران ارائه میشود.
مدیریت و سیاستگذاری
لیلا عنبرستانی؛ رشید ذوالفقاری زعفرانی؛ بی بی سادات میر اسماعیلی؛ عباسعلی قیومی
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با رویکرد ترکیبی اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، شیوۀ گردآوری اطلاعات در بخش کیفی میدانی با استفاده از مصاحبه، و در بخش کمّی میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف تدوین و اعتباریابی الگوی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با رویکرد ترکیبی اجرا شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی متوالی، شیوۀ گردآوری اطلاعات در بخش کیفی میدانی با استفاده از مصاحبه، و در بخش کمّی میدانی با استفاده از پرسشنامه بود. جامعة آماری در بخش کیفی را استادان مدیریت آموزشی آشنا به سند تحول آموزشوپرورش و همچنین آشنا به مدیریت کیفیت شامل میشوند که این افراد بهصورت هدفمند از نوع معیاری برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب شدند (نوزده مصاحبه با نوزده نفر و تاحد اشباع نظری ادامه یافت) و در بخش دوم (کمّی)، بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، پرسشنامه تهیه و تدوین شد. بنابراین، بهصورت کلی، مشخص شد که مقولههای مدل راهبردی مدیریت کیفیت، بهمنظور اجرای اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، بهترتیبِ اهمیت شامل زیرساختی، ارزیابی، مالی، منابع انسانی، آموزش مشارکتی، ارتباطی، انسانی، ساختار سازمانی، برنامهریزی، و آموزش است. به مدیران آموزشوپرورش کشور توصیه میشود از نتایج پژوهش حاضر برای دستیابی به اهداف تربیتی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش استفاده کنند.
مدیریت و سیاستگذاری
هادی کرمی؛ داود کیاکجوری
چکیده
چکیده
تحلیل خطمشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر است که به مطالعۀ نقش تحلیلگران در تدوین و اجرای خطمشی عمومی و ارائۀ سبکهای مختلف تحلیل میپردازد. تحلیل خطمشی روشی برای فرمولبندی و شناخت مشکلات بهمنظور جستوجو برای راهحلهای ممکن است. بدین منظور، کتاب عباس منوریان، تحلیل ...
بیشتر
چکیده
تحلیل خطمشی عمومی گرایشی جدید از مدیریت دولتی در دانشگاههای معتبر است که به مطالعۀ نقش تحلیلگران در تدوین و اجرای خطمشی عمومی و ارائۀ سبکهای مختلف تحلیل میپردازد. تحلیل خطمشی روشی برای فرمولبندی و شناخت مشکلات بهمنظور جستوجو برای راهحلهای ممکن است. بدین منظور، کتاب عباس منوریان، تحلیل خطمشی عمومی: مفاهیم، رویکردها، مدلها، و فرایندها، از انتشارات دانشگاه تهران به سال 1396، در 272 صفحه، با شابک 6-7092-03-964-978 انتخاب شده و موردنقد قرار گرفته است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و از حیث اجرا انتقادی ـ کاربردی است. به همین منظور، درابتدا به معرفی پدیدآورنده و توصیف شکلی و محتوایی اثر پرداخته شده و سپس در سه بعد شکل ظاهری، ساختاری، و محتوایی موردارزیابی و تحلیل واقع شده است. ارزیابی بهعملآمده نشان میدهد این کتاب، ضمن دارابودن محاسن و نقاط قوت خاص خود، به بازنگری و اصلاح در ابعاد سهگانۀ فوق، بهویژه تولید محتوای مناسبتر با تحلیل خطمشی عمومی، نیاز دارد.
مدیریت و سیاستگذاری
امیررضا کنجکاو منفرد
چکیده
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. به همین منظور، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی موردبررسی و ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک و سیاست کسبوکار، اثر توماس ال. ویلن و جی. دیوید هانگر، است. در فرایند نقد و ارزیابی این کتاب از معیارها و شاخصهای نقد مطابق با الگوی ارائهشده توسط شورای بررسی متون و کتب درسی و دانشگاهی علوم انسانى استفاده است. به همین منظور، ابعاد شکلی و محتوایی کتاب با رویکردی تحلیلی موردبررسی و نقد قرارگرفته است. از منظر شکلی، ویژگیهای فنی اثر همچون طرح جلد، صحافی، صفحهآرایی، و نوع و اندازۀ قلم مطلوب و مناسب ارزیابی میشود. درعینحال، کیفیت برخی از جداول و نمودارها نامطلوب است. از نظر محتوایی، فصول کتاب از انسجام لازم برخوردارند، اما ایراداتی نیز قابلذکرند. در ترجمۀ برخی از واژگان به بازنگری نیاز است. باتوجهبه اهداف اصلی کتاب، ارائۀ مباحثی در قالب فصل جداگانه ضرورتی نداشته است. درمقابل، به برخی از مباحث همچون نحوۀ تدوین بیانیۀ مأموریت، چشمانداز، و ابزارهای کاربردی در فرایند تحلیل محیط، و تدوین استراتژی توجه نشده است. باتوجهبه نقاط قوت و ضعف کتاب، درمجموع میتوان گفت که محتوای کتاب پاسخگوی نیازهای علمی و کاربردی کشور است و دانشپژوهان، مدیران، و کارشناسان میتوانند در زمینۀ افزایش دانش مربوط به مدیریت استراتژیک از محتوای آن استفاده کنند.
مدیریت و سیاستگذاری
مهدی گل وردی
چکیده
مدیریت دولتی به مطالعۀ دولتها، نهادها، ساختارهای دولتی، و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی میپردازد. در رشتۀ مدیریت دولتی، کتابهای متعددی تألیف و ترجمه شدهاند. در این میان، تعداد محدودی از این کتابها مورداستقبال خوانندگان قرار گرفتهاند. کتاب نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی، تألیف حسن دانائیفرد، از بهروزترین و جامعترین ...
بیشتر
مدیریت دولتی به مطالعۀ دولتها، نهادها، ساختارهای دولتی، و همچنین اقدامات افراد در بخش دولتی میپردازد. در رشتۀ مدیریت دولتی، کتابهای متعددی تألیف و ترجمه شدهاند. در این میان، تعداد محدودی از این کتابها مورداستقبال خوانندگان قرار گرفتهاند. کتاب نهضتهای مدیریتی در بخش دولتی، تألیف حسن دانائیفرد، از بهروزترین و جامعترین کتابهایی است که در چند سال گذشته بهعنوان یکی از منابع اصلی در تدریس واحدهای درسی مرتبط با مدیریت دولتی و منبعی برای طرح سؤالات کنکور کارشناسی ارشد و دکتری این رشته استفاده شده است. در این مقاله، تلاش شد با اتخاذ رویکرد توصیفی ـ تحلیلی همراه با ارائۀ شواهد و مستندات به معرفی و نقد این کتاب پرداخته شود. معرفی و نقد این اثر از چهار بعد ظاهری، ساختاری، نگارشی، و محتوایی انجام شد. بر این اساس، نقاط قوت کتاب مواردی نظیر استفاده از منابع معتبر، جامعیت و بهروزبودن محتوا، رعایت شیوههای ارجاعدهی، استفاده از مثالهای عینی هستند. درعینحال، این کتاب کاستیهایی دارد که عبارتاند از: رعایتنکردن کاربرد صحیح علائم نگارشی، رواننبودن برخی از جملات، کیفیت پایین تصویر طرح جلد و نامتناسببودن آن با موضوع کتاب، و انسجامنداشتن در ساختار و محتوای برخی از مطالب.
مدیریت و سیاستگذاری
غلامرضا گودرزی؛ منصوره معینی کربکندی
چکیده
سازمانها از شالودههای اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت مهمترین عامل در حیات، رشد، و بالندگی یا مرگ سازمانهاست. مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آیندهای بهتر، در تکاپوست. گذشته با تمام ماهیت و آموختنیهایش و با تمام تأثیری که میتواند در آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و ...
بیشتر
سازمانها از شالودههای اصلی اجتماع کنونی هستند و مدیریت مهمترین عامل در حیات، رشد، و بالندگی یا مرگ سازمانهاست. مدیر روند حرکت از وضع موجود به وضعیت مطلوب را هدایت میکند و در هر لحظه، برای ایجاد آیندهای بهتر، در تکاپوست. گذشته با تمام ماهیت و آموختنیهایش و با تمام تأثیری که میتواند در آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمیتواند آن را دیگربار و بهگونهای متفاوت بیافریند، ولی آینده در راه است و قسمت مهم از آن به آنچه امروز میگذرد مربوط است. این مقاله به بررسی و نقد کتاب تغییر و تحول سازمانی؛ بنمایهها و پیآمدها، تألیف جیم گریوز و ترجمۀ پرویز احمدی، میپردازد. درابتدا کتاب از لحاظ شکلی موردارزیابی و سپس از جنبۀ محتوا و ساختار موردتوجه قرار میگیرد. همچنین، نقاط قابلتوسعۀ کتاب بهمنظور غنیترشدن آن ذکر میشود.
مدیریت و سیاستگذاری
یعقوب مهارتی؛ فاطمه بیگی نصرابادی
چکیده
مرور انتقادی اولین گام در شناخت دقیق و عمیق تئوریها و مدخلی برای ورود به نظریهپردازی در حوزهای خاص است. هدف این مقاله تأکید بر گسترش فرهنگ نقد در ادبیات سازمان و مدیریت و مرور انتقادی مدل مدیریت استراتژیک برایسون بهمنزلۀ نمونهای از نقد تئوریهاست، چراکه مدل برایسون در زمینۀ برنامهریزی راهبردی در سازمانهای عمومی ...
بیشتر
مرور انتقادی اولین گام در شناخت دقیق و عمیق تئوریها و مدخلی برای ورود به نظریهپردازی در حوزهای خاص است. هدف این مقاله تأکید بر گسترش فرهنگ نقد در ادبیات سازمان و مدیریت و مرور انتقادی مدل مدیریت استراتژیک برایسون بهمنزلۀ نمونهای از نقد تئوریهاست، چراکه مدل برایسون در زمینۀ برنامهریزی راهبردی در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی یکی از شناختهشدهترین مطالعات است و تاکنون مطالعات پژوهشی و همچنین برنامهریزیهای راهبردی متعددی در سازمانهای عمومی و غیرانتفاعی از این مدل استفاده کردهاند. این پژوهش با بهرهگیری از روش نقد تلفیقی به تحلیل و واکاوی این مدل پرداخته است که براساس ویژگیهای محتوایی، روششناسی، تاریخی، و همچنین زندگی شخصی و حرفهای نظریهپردازان به واکاوی و نقد میپردازد. نتایج پژوهش نقاط قوت و ضعف مدل را، بهخصوص بهلحاظ محتوایی و روششناسی، موردبحث قرار میدهد و تأثیرات بسترهای فکری، اجتماعی، تاریخی، و زندگی شخصی نظریهپرداز در مدل را تبیین و دربارۀ کاربرد مدل در سازمانهای ایرانی بحث میکند.
مدیریت و سیاستگذاری
کریم اسگندری؛ شادی عرفای جمشیدی؛ المیرا شاکری؛ شیدا عرفای جمشیدی
چکیده
باتوجهبه لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه بهمنظور استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری است. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم ...
بیشتر
باتوجهبه لزوم ایجاد ارتباطات قوی بین صنعت و دانشگاه بهمنظور استفاده از نظریههای علمی در صنعت، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی ضروری است. هدف از مقالۀ حاضر بررسی و نقد کتاب موردکاویهای مدیریت رفتار سازمانی است. روش ارزیابی و نقد این اثر اسنادی ـ تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چهارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی، و محتوایی اثر است. بهطور کلی، از نظر بررسی شکلی اثر کیفیت شکلی آن خوب است. باوجوداین، نقاط ضعف شکلی اثر عبارتاند از: استفادهنکردن از نماد و نشان مشخصی از مدیریت رفتار سازمانی در طرح روی جلد کتاب و استفادهنکردن از جداول، نمودارها، و اشکال در داخل متن. بهلحاظ محتوا، استفاده از روش موردکاوی در مدیریت رفتار سازمانی یکی از نقاط قوت اثر است، هرچند اثر نظم منطقی، انسجام محتوایی، و دقت محتوایی ندارد و به نقایص محتوایی دچار است. بهطور کلی، تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیینشده و اصول علمی، در اختیار برنامهریزان و مؤلفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.
مدیریت و سیاستگذاری
سعید آزاده؛ علی اکبر فرهنگی؛ سیدمحمد زاهدی
چکیده
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیهوتحلیل دادهها آمیخته ...
بیشتر
اعتماد عاملی حیاتی و ضروری برای موفقیتهای فردی و سازمانی است که باعث افزایش نظم، ثبات، و قابلیت پیشبینی آینده میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی اعتماد درونسازمانی از طریق کنش جمعی در آموزشوپرورش شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر رویکرد اکتشافی، و از لحاظ نحوۀ تجزیهوتحلیل دادهها آمیخته (کیفی ـ کمّی) است. در فاز کیفی، گروهی از خبرگان شامل مدیران ارشد، استادان، و مشاوران برجستۀ حوزۀ مدیریت سازمان بهعنوان جامعۀ آماری در نظر گرفته شدند. با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی، نُه نفر از خبرگان موردمصاحبۀ عمیق قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، همۀ کارکنان آموزشوپرورش شهر تهران بهعنوان جامعه در نظر گرفته شدند. 377 نفر نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در فاز کیفی تحقیق مصاحبههای عمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. دادهها براساس روش تئوری دادهبنیاد (کدگذاریهای باز، محوری، و انتخابی) موردتجزیهوتحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی تحقیق از پرسشنامهای بسته و محققساز استفاده شد و برای انجام تجزیهوتحلیلهای توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای Spss، Lisrel، و Smart-pls استفاده شد. نتایج نشان داد که کنش جمعی درون و میان لایههای ساختاری سازمان از طریق بازطراحی فرایندهای سازمانی میتواند موجبات اعتماد درونسازمانی در آموزشوپرورش تهران را رقم زند.
مدیریت و سیاستگذاری
عبدالمؤمن حکیمی؛ علی اصغر شعاعی
چکیده
معرفتشناسی ترازو و معیار سنجش است. در دانش مدیریت عیار پدیدههای سازمانی با علم سنجش و جایگاه خود علم نیز با معرفتشناسی سنجیده میشود. معرفتشناسی محورِ تحلیل بسیاری از فرایندهای مدیریتی است که بدون شناخت صحیح آن شاید سازمانها با چالش جدی با افراد در سازمان مواجه شوند. بررسی و نقد معرفتشناسی نظریۀ داگلاس مکگرگور ...
بیشتر
معرفتشناسی ترازو و معیار سنجش است. در دانش مدیریت عیار پدیدههای سازمانی با علم سنجش و جایگاه خود علم نیز با معرفتشناسی سنجیده میشود. معرفتشناسی محورِ تحلیل بسیاری از فرایندهای مدیریتی است که بدون شناخت صحیح آن شاید سازمانها با چالش جدی با افراد در سازمان مواجه شوند. بررسی و نقد معرفتشناسی نظریۀ داگلاس مکگرگور است که از چهار مؤلفه بهنامهای «ماهیت»، «موضوع»، «ابزار»، و «منبع و اعتبار» شکل یافته است. نقد معرفتشناسی نظریۀ یادشده با کاربست روش کیفی تفسیر موضوعی برونقرآنی استنطاقی صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که قرآن تنها اتکا به عقل و یافتههای بشری را برای شناخت کافی ندانسته است و تجربه، حس، و استقرا را گامهای مقدِمی برای شناخت کامل و مطمئن میداند که متکی بر ایمان قلبی و برهانهای عقلی و نقلی (قرآن و سنت) هستند و ماهیت واقعنمایانه با دو نگاه عمودی (با خالق) و افقی (رفتارهای جوارحی و جوانحی مخلوق و تمام هستی) دارند. از نگاه قرآن، ابزارهای شناخت تنها استقرایی نظیر مشاهده و آزمایش مبتنیبر رفتارهای انسان نیست، بلکه منابع آن گسترۀ فراوانی همچون وحی، عقل، قلب، حس، و تمام هستی دارند که اعتبار نامحدود و در مقایسه با مکتب مذکور، دیدگاه متفاوت دارند.